Spenning for fremtiden
Elbilens mangel på suksess skyldes i første rekke manglende rekkevidde. Nå ber GM oss tenke gjennom behovet vårt en gang til. Elektrisk pluss Chevrolet Volt er en konseptbil som vises i Detroit basert på ”E-flex systemet” – GM’s neste generasjon elektrisk drivkraft. Den fireseters sedanen drives av en elektrisk motor som får strøm fra et stort batteri, men den har i tillegg en liten gassmotor for å øke rekkevidden. I løpet av seks timer kan batteriene fullades fra et 110-volts strømnett. Da har bilen en rekkevidde på 65 km miljøvennlig kjøring. Når batteriet er flatt roterer en 1-liters tresylindret gassdrevet turbomotor i konstant hastighet for å skape strøm til lading av batteriene. ”Hvis du bor fem mil fra jobben og lader bilen hver natt eller mens du er på jobb, ville du oppnå et samlet forbruk på 0,16 liter på mila,” sier GM-sjef med ansvar for produktutvikling, Bob Lutz. ”Over halvparten av alle amerikanere bor innenfor 3 mil fra jobben og kunne dermed klart seg med bilens rekkevidde på 65 km.”
Alternativ energi I tillegg er Volt konstruert for å kunne kjøre på E85 bio-etanol (85 % etanol og 15 % bensin). I så fall får bilen en rekkevidde på hele 100 mil – nesten dobbelt så mye som de fleste konvensjonelle biler klarer i dag. For å sette bilen i produksjon er GM avhengig av noen teknologiske gjennombrudd. Bilen trenger et stort litium-ion batteri som veier ca 180 kg og som ekspertene mener kan komme på markedet i 2010 – 2012. Men dette er ikke eneste utvei – bilen kan også drives av brenselceller. En bio-dieselmotor kan også levere strøm til generatoren, det samme kan en motor fyrt på 100 % etanol. Det er dette som er den store fordelen til E-flex systemet. I dag er det 800 millioner biler i verden, et tall som øker til 1,1 milliarder i løpet av 15 år. Så enten vi liker det eller ikke, må vi i følge GM finne alternativer til dagens forbrenningsmotorer. Hvis 10 % av alle nye biler kunne være elektriske, ville dette ha stor betydning for det globale samfunn. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |