[]
[] [firmabil.no] []

Kjøreglede


Terje Ringen - BilNorge.no



Selv om det er lite sportslighet over bilene til Toyota, kan søsterfirma Lexus varte opp med to heftige biler i Detroit.

IS-F

Lexus IS-F har vi hilst på i et par vendinger før Detroit, men nå får vi litt mer kjøtt på beinet og detaljerte bilder av den spreke sedanen.

Motoren er en 5-liters V8 som byr på 400 hk og et maks dreiemoment på 500 Nm. En 8-trinns superrask automatkasse kan styres manuelt via hendler på rattet. Under vanlig kjøring sørger kassa for myke skift, men når du tråkker til får du umiddelbar respons.

En akselerasjonstest til 100 km/t kan foretas på under fem sekunder. Noen toppfart oppgir ikke Lexus, og det betyr vel kanskje de sedvanlige 250 km/t.

For å bremse bilen fra høye hastigheter har Lexus montert skiver med en diameter på 356 mm foran og 330 mm bak. Men 19-tommers BBS-felger er bakkeklaringen et par centimeter mindre enn på en vanlig IS.

IS-F er på plass hos amerikanske forhandlere tidlig i 2008.

 

LF-A Sport Concept

Denne møtte vi i en litt mindre ferdig form for to år siden. I følge Lexus er LF-A en utfordrer i Ferrari-klassen med 10-sylindret motor på 500 hk.

Drivverket henter sine gener fra Formel 1 og er montert like foran midten av bilen mens radiator og gearkasse sitter lenger bak for å oppnå en optimal vektfordeling.

Takket være sterk motor og aerodynamisk design har bilen en reell toppfart på 320 km/t – ikke bare i teorien.

”Mens den første LF-A var et rent konsept, er årets utgave mye nærmere produksjon,” forteller kilder hos Lexus.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: