[]
[] [firmabil.no] []

3 nye hos 2 store


Terje Ringen - BilNorge.no



Fredag var vi til stede da Toyota avduket sin nye F1-utfordrer. I løpet av de to siste dagene har både Ferrari og McLaren avholdt sine presentasjoner.

Scuderia Ferrari

Mest spesiell er personalsiden hos Ferrari, hvor viktige nøkkelpersoner som har ledet teamet til enorme suksesser de ti siste årene, er borte. Michael Schumacher ga seg etter endt 2006-sesong, men han skal fortsatt være en ambassadør for Ferrari og var selvsagt til stede under avdukingen av den nye bilen.

Andre vil savne Ferraris tekniske og strategiske geni, Ross Brawn som har tatt seg en velfortjent pause fra sporten. Nye mellomledere med utdannelse på ”Ferrari-skolen” har rykket opp og får et tungt ansvar på sine relativt unge skuldre.

Sportsdirektør er Stefano Domenicali mens Mario Almondo får tittel som teknisk direktør. Over disse troner fortsatt teamsjef Jean Todt og president Luca di Montezemolo. Og sjefen legger ikke skjul på at Ferrari aldri blir det samme uten Michael Schumacher som er en nær venn av hele Ferrai-stallen.

Et tungt ansvar hviler nå på Kimi Räikkönen som etter mange McLaren-år flytter til Ferrari. La oss håpe finnen der kan slå ut i full blomst og at han kan slippe de mange tekniske problemer som ødela så mye for hans muligheter hos McLaren. Som teamkollega får han brasilianske Felipe Massa som viste svært gode takter sammen med Schumi i fjor. Ferrari har som mål å hente nye VM-titler.

 

McLaren Mercedes

Helt ny førerstall er det også hos McLaren, som i tillegg har klart å lokke til seg Vodaphone (fra Ferrari) som ny hovedsponsor. For første gang siden 2000 kan McLaren kjøre med startnummer 1 og 2 på bilen takket være ansettelse av den doble verdensmesteren (fra Renault) – Fernando Alonso.

Den andre sjåføren er ny i F1 men har gått gradene under vingene til McLaren og Mercedes. Mye tyder derfor på at Lewis Hamilton kan gjøre det bra allerede i sin debutsesong.

Og målene til Alonso? Han vil like godt sikre seg sin tredje strake VM-tittel. Og hvem vet? Kommer McLaren tilbake til gamle høyder kan det være fullt mulig.

 

Sesongen flagges i gang i Melbourne, Australia den 18. mars. Vi på BilNorge.no følger sirkuset hele veien.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: