Henning klar for Monte
Når Henning Solberg og Cato Menkerud stiller til start i legendariske Rally Monte Carlo på torsdag, innleder de sin mest spennende rallysesong noensinne. For første gang skal de kjøre samtlige VM-runder, og det skal de gjøre i en svært potent og moderne Ford Focus WRC06. - Det er klart denne sesongen er min store sjanse, og jeg ser virkelig frem til å komme i gang. Asfaltløpet Monte Carlo kan jeg vel ikke si er favorittløpet. Jeg har bare kjørt ett asfaltløp tidligere, og det var her i fjor. Nå kan det komme til å bli mitt første på tørre asfaltveier, for det er ikke mye vinter her, sier Henning Solberg som vil være fornøyd med å komme inn på poengplass i årets VM-åpning. I fjor hadde han sin første start i dette løpet som i år kjøres for 75 gang. At det er jubileum markerer arrangøren ved at man har tatt frem noen av de eldste og mest legendariske etappene i de franske alper igjen. Etapper som ikke har vært kjørt på mange år. Torsdag skal man til og med kjøre to etapper i mørket. På fredag ettermiddag kjøres en etappe på over 46 km, og ekspertene spår at årets Rally Monte Carlo vil avgjøres nettopp der. - Jeg er spent på hvordan det blir å kjøre i mørket. Det har vi ikke gjort på lenge, sier Henning Solberg videre. Henning Solberg og Cato Menkerud kjører i år i teamet Stobart M-Sport Ford Rally Team. Teamet drives av M-Sport som også driver Fords fabrikkteam. Stobart skal ha med tre biler i samtlige VM-runder i år. Matthew Wilson skal i likhet med Henning kjøre samtlige 16 runder. Finsk Jari-Matti Latvala skal kjøre ti runder, blant annet de tre første i Monte Carlo, Sverige og Finland. Henning Solberg og Cato Menkerud har så langt kjørt en grustest med sin nye bil. - Det er alltid vanskelig å sammenligne med andre biler, men jeg synes bilen var lettkjørt og motoreffekten var overbevisende, sier Henning Solberg. Ford vant rally-VM for bilprodusenter med denne bilen i fjor. For første gang har Rally Monte Carlo sin base i Valence som ligger like ved elven Rohnen sør/øst i Frankrike. De fleste etappene kjøres i Ardeche-fjellene og Vercors-regionen. Ofte er det vær- og føremessige forholdene som er de største utfordringene for deltagerne i alpene. Det kan være snø, bløt asfalt, is og ikke minst tåke og sol om hverandre. Så langt i vinter har det vært varmt og rundt 8-9 grader i området. Med start allerede torsdag blir det tidlig målgang i helgens løp. På søndag kjøres kun en super-spesial-etappe. Den kjøres i den kjente formel 1-traseen inne i Monte Carlo. Totalt skal det kjøres det 15 fartsetapper på til sammen 328,54 km.
Raske fakta foran Rally Monte Carlo: - Det er store forandringer i årets Rally Monte Carlo. Basen og service er lagt til Valence, og ikke Monte Carlo. - Det er i år 75 gang Rally Monte Carlo kjøres. Det er det eldste løpet i hele VM-serien, og det eneste som aldri har endret navn. - Løpet starter for fullt allerede torsdag kveld med to fartsetapper i mørket. Løpet avsluttes med kun en etappe på søndag morgen og det er i Grand Prix-sløyfen i Monte Carlo. - Citroën er tilbake med fabrikkteam. Sebastien Loeb og Daniel Sordo skal begge kjøre alle 16 VM-rundene i den nye C4. Dette er for øvrig den eneste nye bilen på startstreken i Monte Carlo. - Fords førstefører er også i år Marcus Grönholm. Også Mikko Hirvonen vil kjøre alle 16 rundene. Ford kjører fortsatt sin 2006-modell som vil være uforandret i første halvdel av sesongen. - Subaru stiller med samme mannskap som i fjor, Petter Solberg og Chris Atkinson. De åpner sesongen med samme bil som i fjor, mens Subarus nye bil skal være klar fra og med fjerde runde i Mexico. - Henning Solberg og Matthew Wilson skal kjøre samtlige 16 VM-runder for Stobart M-Sport Ford Rally Team. I tillegg skal Jari-Matti Latvala kjøre ti runder for teamet. Alle tre kjører i Monte Carlo. Løpet blir for øvrig Mathhew Wilsons siste som tenåring! - Kronos Citroën fortsetter også i år, nå med OMV og østerrikeren Manfred Stohl på laget. Stohl, som kjørte Citroën også i 2005, skal kjøre samtlige 16 runder. I Monte Carlo vil Stohl være alene på teamet, mens svenske Daniel Carlsson skal kjøre ti runder. Begge skal kjøre Citroën Xsara WRC. - Munchis Ford Rally Team er nytt i VM-sammenheng og gjør sesongåpning i Sverige med Luis Perez Companc og Juan Pablo Raies. De skal kjøre ti VM-runder. - Også blant privatførerne er det interessante navn i løpet. Francois Duval og Jan Kopecky kjører hver sin Skoda Fabia WRC. Toni Gardemeister og Xavier Posn stiller med hver sin Mitsubishi Lancer WRC. - Hver deltaker kan bruke 50 dekk i løpet, inkludert shakedown. Det er åtte dekkbytter. Lengste distanse man må kjøre med samme dekk er 64,36 km (SS9-11 og SS12-14) - Det er totalt 49 deltagere påmeldt. - Hele løpet er 1.190,42 km langt. - Løpet har 15 fartsetapper på til sammen 328,54 km. - Det er 9 forskjellige etapper. - Lengste etappe er 46,02 km, SS3/6. - Høyeste punkt i løypa er på SS1 med 1 450 moh - Shake Down-etappen på onsdag er 5,50 km lang, og 1km nord for Valence. - Da Marcus Grönholm vant Rally Monte Carlio i fjor hadde han en gjennomsnittshastighet på 77,33 km/t på fartsetappene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |