[]
[] [firmabil.no] []

BMW fornyer 1-serien


Terje Ringen - BilNorge.no



Det er ikke utseendet som er det viktigste når BMW oppdaterer sin 1-serie. Heller ikke at den blir tilgjengelig i 3-dørsutgave.

Ny og oppdatert

Genève-utstillingen i mars er arena for lanseringen av ”nye” BMW 1-serie, og like etterpå kommer den i salg. Dagens modeller får en lett ansiktsløfting og i tillegg kommer en ny modell med tre dører i stedet for fem.

Men de teknologiske oppdateringene er langt viktigere. Hele serien er oppdatert med nye funksjoner som Break Energy Regeneration (regenerering av energi ved overdrive og deselerasjon), automatisk Start-Stop funksjon og elektrisk servostyring.

Kombinert med dekk med lavere rullemotstand og en indikator for gearskift, medfører tiltakene lavere forbruk og økt effekt, godt hjulpet av avansert teknikk for ventilstyring og innsprøyting i flere av motorene.

 

Forbruk i fokus

BMW 118d er BMW’s gjerrigste bilmodell, og i ny utførelse kan den skryte av et snittforbruk på 0,47 liter på mila. Det tilsvarer et CO2-utslipp på bare 123 g/km - ned fra 150 g/km i dagens modell. Motoren har aluminiumsblokk for å spare vekt.

Andre motorer i 1-serien har fått redusert forbruket med inntil 24 prosent mens utslippene har blitt kappet med inntil 21 prosent. Dette har ikke gått på bekostning av kjøregleden - enkelte av motorene har fått økt sin effekt med inntil 20 hk.

Regenerering av bremsekraften er nytt i 1-serien, men innføres også i nye 5-serie (les mer her). Det sørger for en besparelse i forbruket på ca tre prosent.

Biler med manuell gearkasse (unntatt 130i) har automatisk Start-Stop funksjon som standard. Systemet slår automatisk av motoren når bilen står stille og føreren setter den i fri. For å starte igjen trenger bare sjåføren å tråkke inn clutchen. Om ønskelig kan systemet kobles ut.

En ny elektrisk servostyring gir 90 prosent energibesparelse i forhold til et mekanisk hydraulisk system. Ytterligere besparelser er oppnådd gjennom detaljer som at strømforsyningen til aircondition kobles fra når den ikke brukes og små klaffer bak grillen som sørger for økt aerodynamikk når motoren trenger mindre luft.

 

Små detaljer

Du skal være godt kjent med 1-serien for å se detaljene som er endret i eksteriøret. Den karakteristiske nyre-grillen er litt større for å bedre luftstrømmen til motorene. Av samme årsak er luftinntakene i frontspoileren blitt større. Lyktene har samme form som tidligere, men dekkes nå av et mørkere deksel.

En ny støtfanger bak gir bilen inntrykk av å være bredere og lavere. Baklysene er annerledes komponert men formen er den samme som tidligere.

 

Sporty 3-dørs

For første gang kommer 1-serien i 3-dørsutgave. Bortsett fra dørene er det lite som skiller denne fra utgaven med fem dører. Som på en coupé er vinduene i de to store dørene rammeløse. Kunder kan velge om bilen skal leveres med fire eller fem seter. Med plass for to bak, har passasjerene en praktisk konsoll mellom seg og sitter i skålformede seter.

Du slipper å betale ekstra om du i stedet ønsker baksetebenk som i 5-dørsutgaven. Nye 1-serie har generelt fått et oppdatert interiør og mulighet for tilkobling av MP3-spiller eller USB-stick med musikk som kan styres via hendler på rattet.

Siden lanseringen i september 2004 er 1-serie solgt i 200.000 eksemplarer på verdensbasis. Her i Norge ble det registrert 742 nye biler i fjor mot 1075 året før. Med nye motorer og CO2-baserte avgifter blir bilene svært prisgunstige – noe som bør medføre økt interesse.

Markedsdirektør Øystein Sponheim i BMW Norge bekrefter at de nye modellene kommer til Norge til våren.

”Vi har tro på et begrenset marked for bilen med tre dører, men den vil ikke få samme volum som 5-dørsutgaven. Nye motorer er imidlertid av stor interesse, og vi er stolte av å arbeide i et selskap som er opptatt av miljøvennlig teknologi,” sier Sponheim til BilNorge.

Som vi har  avslørt tidligere skal 1-serie på sikt utvides til en stor familie, og 3-dørsutgaven er bare første element i denne planen. En 135i med enda kraftigere motor er også på trappene.

 

FAKTA:

Modell

Slag-
volum

Effekt
hk

Dreie-
moment

Aks.
0-100 km/t

Toppfart
km/t

Forbruk
l/mi

 

 

 

 

 

 

 

3-dørs

 

 

 

 

 

 

130i

2996

265

315 Nm

6,0 sek.

250

0,83

120i

1995

170

210 Nm

7,7 sek.

224

0,64

118i

1995

143

190 Nm

8,7 sek.

210

0,59

120d

1995

177

350 Nm

7,5 sek.

228

0,49

118d

1995

143

300 Nm

8,9 sek.

210

0,47

 

 

 

 

 

 

 

5-dørs

 

 

 

 

 

 

130i

2996

265

315 Nm

6,1 sek.

250

0,83

120i

1995

170

210 Nm

7,8 sek.

224

0,64

118i

1995

143

190 Nm

8,8 sek.

210

0,59

116i

1596

115

150 Nm

10,8 sek.

200

0,75

120d

1995

177

350 Nm

7,6 sek.

228

0,49

118d

1995

143

300 Nm

9,0 sek.

210

0,47


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: