Mini-familien vokser
Da vi kjørte Mini sist høst, var det kun Cooper og Cooper S som var klare i nytt skall. Nå følger to varianter til. Ny Cooper Det er minste bensinvariant og dieselutgaven som nå fornyes. Mini One beholder sitt gamle navn mens erstatningen for Mini One D skal hete Mini Cooper D. Og da skjønner Mini-entusiaster at vi snakker om en mer sportslig bil. Utstyrt med 1,6-liters turbodiesel med partikkelfilter byr den på 110 hk og et maks dreiemoment på 240 Newtonmeter (ved 1750 til 2000 o/min.). I de tilfeller du trenger litt ekstra skyv, gir en overboost-funksjon deg 20 ekstra Nm slik at du får 260 Nm ved 2000 o/min – samme moment som for nye Cooper S. Trass i vesentlig økte ytelser (fra 75 hk / 180 Nm) og større slagvolum (opp fra 1,4 liter) byr Cooper D på lavere forbruk enn One D. Vi loves et snitt på 0,44 l/mil mot 0,48 i forgjengeren. Faktoren som er en viktig ingrediens for fastsettelse av norsk reg-avgift - CO2-utslippet - er så lavt som 118 g/km. Dermed er den innenfor grensen for den laveste avgiftssatsen (120 g/km).
Mindre, men sintere Nye Mini One har fått krympet sitt slagvolum fra 1,6 til 1,4 liter. Motoren er basert på 1,6-literen i dagens Cooper-modell og har avansert ventilstyring som er basert på BMW’s unike Valvetronic teknologi. 95 hk ved 6000 omdreininger er en økning på 5 hk fra forgjengeren. Maks dreiemoment er 140 Nm ved 4600 o/min. Begge modellene har 6-trinns manuell gearkasse som standard, men Mini One kan mot pristillegg leveres med 6-trinns automat med Steptronic som inkluderer hendler på rattet. Denne kan om ønskelig også bestilles med sportsknapp som gir raskere gearskift og gassrespons.
Som storebror Utseendemessig har Mini One og Cooper D fått tilsvarende løft som Cooper og Cooper S. Mini One har sorte detaljer i grill, utvendige speilhus og håndtak på bakluka mens Cooper D har en bule på panseret og større luftinntak enn andre Mini-modeller. Selv om nye Mini er blitt større og finere, har den oppretthold sin gokart-aktige kjøreegenskaper takket være lavt tyngdepunkt og et hjul i hvert hjørne.
FAKTA:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |