[]
[] [firmabil.no] []

Kinabiler i eksport


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Det Luxembourg-baserte bilhandelsselskapet HSO Motors Europe har inngått avtale med belgiske Cardoen som den første forhandler for den kinesiske bilprodusenten Brilliance JunBei Automobile. Det Antwerpen-baserte forhandleren får ansvar for å selge Brilliance både i Belgia, Nederland og Luxembourg.

Hovedimportøren HSO Motors Europe har eneansvar for å bygge opp salgsnettverket og markedsføringen, herunder å stå for lanseringsaktivitetene i Europa. Bilene vil bli tatt inn via bilterminalen i Bremerhaven der de blir overført til et eget teknologisk senter.

Her tilpasses bilene forskjellige nasjonale standarder og forhandlerønsker i form av ekstrautstyr og lignende. Deretter skipes de til de forskjellige europeiske lands merkeorganisasjoner. I Bremerhaven legges det også opp til et sentralisert europeisk delelager for Brilliance.

Cardoen har vært aktive i bilbransjen i over 50 år, men har først i de senere år satset på nybilimport. Forhandlernettverket deres teller i dag ni partnere, men de trenger fortsatt Brilliance-forhandlere i Nederland og Luxembourg og arbeider intensivt med å få disse på plass.

De første Brilliance-bilene i Europa blir av typen BS6, en mellomstor Giugiaro-designet og ”særdeles europeisk tilpasset” sedan med bensinmotor. Den leveres i første omgang med to utstyrspakker, 2 liters Comfort eller 2,4 liters Deluxe, den siste omtales som en executive-bil. Nybilgaranti fra fabrikk lyder på 3 år eller 100.000 km, og prisen i Tyskland skal starte på 19.000 euro.

I 2008 vil BS6 også bli levert med dieselmotor, og det planlegges videre Europa-lanseringer for både en mindre mellomklassebil ved navn BS4, en coupé, kompaktmodellen BS2 og en SUV.

Professor Hans-Ulrich Sachs, administrerende director i HSO Motors Europe S.a,r.l., opplyser imidlertid at det ikke bare er i BeNeLux-landene det nå satses: Allerede ved årsskiftet hadde de første 3000 Brilliance gått gjennom Bremerhaven og i tillegg til i BeNeLux skal disse nå være spredt til Tyskland, Østerrike, Sveits og Polen.

Det planlegges å selge 15.000 biler med en omsetning på 200 millioner euro på kontinentet i år, og hele Sentral- og Øst-Europa skal være dekket på forhandlersiden i løpet av 2008. Allerede fra 2010 kalkuleres det med 75.000 solgte biler årlig i vår verdensdel, og Sachs regner med at Brilliance vil være et fullt anerkjent bilmerke i Europa i løpet av rundt fem år.

HSOs import-og distribusjonsavtale for Brilliance i Europa ble tegnet i september 2006 med fem års gyldighet pluss opsjonsavtale på forlengelse av den.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: