Luftig 3-serie med ståltak
LANSERING: Hold deg fast: BMW har droppet stofftaket på 3-serie kabriolet til fordel for foldbart ståltak som forsvinner ned og fyller mesteparten av bagasjerommet. Vi dro til USA for en første prøvetur. Om du spør hvorfor BMW nå dilter etter konkurrentene, så har prosjektleder Michael Brachvogel svaret: – Fordi et flertall av våre kunder nå vil ha ståltak. Det kan jo tenkes at BMWs ledelse faktisk også ønsket det slik. For det tredelte ståltaket åpnet for muligheten til å lage en annerledes bil med langt større sidevinduer bak i forhold til om bilen hadde tatt stofftak som de tre foregående 3-serie kabriolet.
Ingen Ole Brumm-variant Å bygge bilen med både stoff- og ståltak, Ole Brumm-variant etter Mazda MX5-tankegang, var aldri noe tema, bekrefter Brachvogel. Derimot har det vært et bevisst valg ikke å slå sammen kabriolet- og kupémodellen til én bil slik flere av konkurrentene gjør. – De to modellene har ulike egenskaper og ulike kjøpere, fortsetter Brachvogel. Etter å ha prøvekjørt bilen på amerikanske veier, kommer vi bare på ett dekkende ord: DEILIG.
50 prosent stivere Kabrioletvarianten kombinerer tilstrekkelig stivhet med nødvendig motorkraft til å gi følelsen av sportslighet a la BMW. Med unntak av Z8 er den nye 3-serien BMWs stiveste kabriolet - 50 prosent stivere enn forrige modell. Naturligvis har dette gått ut over vekten som er påplusset rundt 200 kilo i forhold til kupéversjonen – og bilen er ikke like sportslig som denne. Men det behøver heller ikke en kabriolet å være. I rammeverkets stivhet ligger også at 3-serien ikke skifter karakter om taket er på eller av. Du merker rett og slett ingen forskjell.
Stjeler bagasjeplass Men taker stjeler mye av bagasjerommet, og baksetet egner seg heller ikke for annet enn barn og kortvokste. Det 350 liter store hullet bak krymper til 210 liter med taket nedpakket, og uten å løfte taket opp skal bagasjen være i hendig format for å kunne smyges inn under sikkerhetsdekselet. – Jo, det har vært en kamp om centimeter i utviklingsfasen, innrømmer Brachvogel.
Snart i Norge Allerede 24. mars er kabrioletvarianten i Norge. Fra første dag kommer den med fire bensinmotorer, mens dieselutgaven først blir tilgjengelig noe senere. Dette er modellutvalget og prisene med hhv. manuell og automatisk gearkasse:
BMW regner med at rimeligste modell vil stå for volumet, men at det i starten også vil bli solgt noen biler med de heftigste motorene til de mest ihuga entusiastene. Salgsvolum for 2007 er satt til cirka 60 biler.
Klasseleder Med minste motor havner 3-serie kabriolet 100.000 kroner over kupémodellen og nær 140.000 kroner over 320 sedan i pris. Bilen kommer med BMWs 2-liters rekkefirer, oppgradert med rett-i-koppen innsprøytning og effektøkt fra 150 til 170 hk. Men det mest bemerkelsesverdige er likevel reduksjonen i utslippet, fra 178 gram CO2/km i nåværende sedanmodell til 157 gram CO2/km i kabrioletutgaven. Tallet er oppsiktsvekkende lavt for en så tung og motorkraftig bil. Det skal koste å kjøre standsmessig, men er BMWs nye kabriolet priset høyt? Ikke om man ser på konkurrentene som alle har mindre motoreffekt, betydelig høyere utslipp og litt høyere pris.
Dette er 3-serie cab i forhold til konkurrentene:
FAKTA BMW 320i Cabriolet:
PRIS: kr. 485.100
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor. 1995 ccm. 125 kW (170 hk) v/6700 o/min. 210 Nm v/4250 o/min
MÅL OG VEKT: LxBxH: 458 x 178 x 138 cm Akselavstand: 276,0 cm Egenvekt m/fører: 1745 kg Tillatt totalvekt: 2025 kg Dekk: 225/45 R17 Bagasjerom: 210/350 liter (VDA) Tankvolum: 62 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 9,1 sek Toppfart: 228 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,66 l/mil CO2-utslipp: 157 g/km Artikkel fra www.firmabil.no URL: |