[]
[] [firmabil.no] []

Her er nye V70


Terje Ringen - BilNorge.no



Volvo har nettopp offentliggjort de første bilder og informasjon om neste generasjon V70. Den populære stasjonsvogna skal debutere i Genève i mars.

På norsktoppen

Fronten er ikke uventet lik den vi har blitt vant med fra nye S80. Dermed kjenner du den igjen som en Volvo på lang avstand. Bakparten er derimot helt ny med elementer vi så på konseptbilen XC60 i Detroit. Ruvende lykter rammer inn den store bakluka.

V70 har i en årrekke vært en av Norges mest populære stasjonsvogner i det øvre sjiktet, og mindre populær blir den neppe når den er klar i ny utførelse på sommeren.

”Mer av alt” er retningsgivende for tredje generasjon V70. Den er mer luksuriøs enn sin forgjenger, den har sportsligere kjøreegenskaper, tilbyr mer plass for passasjerer og bagasje og har en rekke smarte løsninger som gir økt fleksibilitet.

 

Sikker som Volvo

Sikkerhet står i fokus i kjent Volvo-tradisjon, og bilen har fått et videreutviklet SIPS (Side Impact Protection System) med sterkere beskyttelse mot sidekollisjoner. V70 byr også på en verdensnyhet for familier med små barn – et ekstra stort kollisjonsgardin i kombinasjon med en høydejusterbar beskyttelse som tilpasses barnets størrelse.

Også fotgjengere skal komme bedre ut i møte med en ny V70 enn med dagens modell, og avanserte funksjoner benyttes for å unngå å havne i farlige situasjoner – deriblant et system som måler hjerterytmen for å sjekke om føreren er våken.

Laminert glass rundt det hele og et oppbevaringsrom som automatisk låses i bagasjerom (ekstrautstyr), er faktorer som skal hindre innbrudd. Hva som er standard varierer med land og utstyrsnivå.

 

Diesel, Bensin eller Flexi

Et utvalg motorer vil stå til disposisjon ved lanseringen, og flere vil siden komme til. De som ønsker bensinmotor kan velge mellom to kompakte rekkeseksere – 3.0 T6 (turbo) med 285 hk / 400 Nm eller 3,2 I6 som har 238 hk og 320 Nm. eller de kan gå for den velkjente T5 turbomotoren som byr på 200 hk og 300 Nm.

To rekkefemmer dieselmotorer er klare fra starten – D5 med 185 hk og 400 Nm samt 2,4 D med 163 hk / 340 Nm. I løpet av 2007 kommer det nye alternativer som yter fra 136 til 285 hk, og innen et år lanseres en FlexiFuel motor med 145 hk.

De 5- og 6-sylindrede motorene kan mot pristillegg kombineres med en 6-trins Geartronic kasse med Sport-modus. Four-C aktivt chassis og firehjulsdrift blir også tilgjengelig mens DSTC selvsagt er standard. Det er også elektronisk parkeringsbrems med automatisk bakkestart-funksjon.

Nye V70 er større enn dagens modell. Avstanden mellom for- og baksete er økt med 21 mm, benplassen bak med 48 mm og kneklaringen med 21 mm. Velvoksne personer vil også sette pris på ekstra skulderrom på 30 mm i forsetene.

Vo kommer med mer informasjon om norsk lansering og priser når dette blir kjent.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: