[]
[] [firmabil.no] []

R8: Rå luksus


Trygve Bæra - Bil



LANSERING: R for Racing og 8 sylindere. Med midtplassert motor, optimal vektbalanse, 420 hester og to seter gir Audi R8 en kjøreopplevelse som byr Porsche 911 Carrera 4 på seriøs konkurranse.

Eksklusiv

Det kan trygt kalles en eksklusiv opplevelse. Audi R8 vil koste 1.763.900 kroner på norske skilter, vel å merke med 6-trinns manuelt gear. Vil du ha den kjappe R-tronic gearkassen, som innebærer ”shift by wire”, må du punge ut med 30.000 kroner mer.

På det norske markedet vil R8 bli eksklusiv også fordi den norske importøren har fått tildelt en svært begrenset kvote på 10 biler i år – og Harald A. Møller regner med å selge alle uten problemer.

Som en kuriositet kan vi nevne at i Sverige er det allerede skrevet kontrakt på 27 biler, og da den svenske importøren nylig arrangerte to-dagers statisk visning av bilen for utvalgte potensielle kjøpere, dukket det opp 1400 personer.

 

Lettmetall

Audi har stablet et imponerende stykke sportsbil på hjulene. Gjennomført bruk av både aluminium og magnesium har holdt egenvekten på beskjedne 1560 kg, hvorav 44 prosent på forhjulene og 56 prosent på bakhjulene.

V-åtteren sørger for at null til hundre går unna på 4,6 sekunder. Og det stopper ikke der, har du veier til det kan du dra den både til 200 og 300 - toppfarten er nemlig 301 km /t.

På ett område er R8 dårlig stilt: Bagasjeplassen. Den begrenser seg til 100 liter under panseret og 90 liter bak setene – men hvem måler vel en sportsbil etter lastevolumet?

Så snart du har fyrt opp 4,2-literen og sparket i gang hestene, kjenner du at dette stemmer. Kjørestilling, styrefølelse, balansen i bilen, fraspark fra quattro-driften, bremser – helheten er nesten overveldende.

 

Gromlåt

Motoren yter sitt maksimale ved såvidt høyt turtall som 7800 o/min., mens dreiemomentkurven ligger på 430 Nm over et turtallsområde fra 4500 til 6000 omdreininger. 90 prosent av momentet er på plass hele veien fra 3500 til 7600 o/min. Og når vi snakker om motoren må vi ikke glemme lyden. Du fristes til å ligge på et høyt turtall bare for å nyte den herlige åtteren.

De fleste mener at en supersportsbil skal sjaltes manuelt for å oppnå den ”riktige” sportslige følelsen, men det er ingen tvil om at R-tronic-gearet vil vinne mange venner.

Vi kjørte bilen både på landevei og bane under introduksjonen i Las Vegas. R-tronic klarte seg overraskende bra på banen, det svekket ikke kjøreopplevelsen å ”glemme” gearspaken og bare konsentrerer seg om å treffe svingene riktig.

På landeveien kan imidlertid R-tronic-kassen føles noe rykkete og ”hard” hvis du holder deg til en aggressiv kjørestil med tung gassfot selv når du ser på turtelleren at det er naturlig å sjalte.

Mer detaljer om både bilen og kjørefølelsen kommer vi tilbake til i Bil 4.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: