Fiat Bravo: Forza!
LANSERING: Bare 18 måneder har det tatt Fiat å få den nye Bravo på veien. Den tilforlatelige Stilo ble aldri noen suksess, så nå håper man på en ny generasjon Bravo i det tøffe Golf-segmentet. Kundene skal vinnes tilbake med god design, god plass, god sikkerhet, gode kjøreegenskaper, og ikke minst god kvalitet. Fra spesifikasjonene ble fastlagt til bilen ble lansert, gikk det kun 18 måneder. Dette er rekordkjapt ifølge Fiat, og vi skal ikke motsi dem. For å få til dette har ingeniørene brukt avansert virtuell konstruksjonsteknologi. Men det har sikkert hjulpet litt at de har kunnet videreutvikle plattformen fra Stilo, og designen er temmelig lik Grande Punto. En skulle nesten tro de hadde satt designskissene til lillebror på 110 % forstørring på kopimaskinen, og så endret litt på detaljene. Når det er sagt har jo Grande Punto flott design, og Bravo er blitt virkelig elegant.
God plass For de målbevisste kan følgende tall nevnes: Den er 434 cm lang, 179 cm bred, 149 cm høy og har en akselavstand på 260 cm. Bagasjerommet setter ny standard i klassen - hele 400 liter normalt og 1175 liter med baksetene slått ned. Plassen innvendig er også god, med komfortabel plass til personer som er 184 cm i baksetet, samtidig som personene i forsetet er 183 cm (90 persentil).
Spreke motorer Motorutvalget er spennende, med den velkjente 1,9-liters M-Jet dieselmotoren med 120 eller 150 hk, og en ny 1,4-liters T-Jet bensinmotor med turbo som yter enten 120 eller 150 hk. Vi prøvde sistnevnte, som vi lett kunne tatt for å være en 1,8-liters selvpustende motor med svært jevn effektkurve gjennom registeret. Turboen var med andre ord svært diskret. 1,4-literen kommer også uten turbo, da med 90 hk. Samtlige motorer utmerker seg med lavt forbruk og utslipp. Prisene blir klare i mars måned, og lanseringen er i juni. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |