Henning Solberg klar for Sweden
Henning Solberg og kartleser Cato Menkerud har lagt franske asfaltveier bak seg, og gleder seg til å starte på svenske vinterveier med sin Ford Focus WRC til helgen. I det svenske VM-løpet er seierspallen målet. - Jeg gleder meg virkelig til start i Sverige. Jeg har bestemt meg for å satse hardt helt fra start, og med den pakken vi har nå, bilen, dekkene og servicemannskap, så må seierspallen være målet, sier Henning Solberg. I fjor lå han på en 5. plass da han rullet og fikk bilen full av snø. Allikevel berget han 8. plassen til slutt. Tidligere har han 5.og 6. plass i Sverige i henholdsvis 2004 og 2005. - Swedish Rally vil alltid være noe spesielt for oss. Det er alltid massevis av norske tilskuere og norske flagg, og vi kjører under forhold vi er godt kjent med. Derfor kribler det veldig i beina om dagen. Jeg gleder meg virkelig til å komme i gang, sier Henning. Det var nettopp i Sverige han gjorde sin VM-debut som 25-åring med en 12. plass i 1998. Årets løp blir hans niende start i det svenske VM-rally. På mandag kjørte han sin nye Ford Focus WRC på is og snø for første gang, og det er ikke tvil om at Henning følte seg mer komfortabel på det underlaget enn på asfalten i Rally Monte Carlo. - Det var en god følelse. Vi fant et oppsett for bilen som passer meg. Det var ingen overraskelser som dukket opp, og det hadde jeg heller ikke regnet med. Bilen er helt topp, så nå er det opp til Cato og meg. Vi skal kjempe blant de tre-fire beste i Sverige, sier en selvsikker Henning Solberg. Swedish Rally har som vanlig sin base i Karlstad, mens løpets serviceplass også i år er i Hagfors. I år innledes løpet med en super spesial-etappe på Färjestad travbane torsdag kveld, og det avsluttes på samme sted søndag ettermiddag. Totalt skal det kjøres 20 fartsetapper. Det er få forandringer på løypa i forhold til i fjor. Med transport fra Hagfors hver kveld til Karlstad og tilbake den samme 85 km lange etappen på morgenen, er Swedish Rally det lengste løpet i VM-serien med 1 732,73 km totalt. De 20 fartsetappene er til sammen 342,09 km. Til tross for is og snødekte veier er Swedish Rally av de aller raskeste i VM-serien. I fjor var det bare i Rally Finland vinneren hadde høyere gjennomsnittshastighet. Marcus Grönholm vant løpet i fjor foran Sebastien Loeb og Daniel Carlsson. Grönholm er den mestvinnende i Sverige de siste årene. Siden årtusenskifte har han vunnet løpet tre ganger. Henning Solberg og Cato Menkerud har en 5. plass fra 2005 som sitt beste resultat. Da kjørte de også Ford Focus WRC.
Raske fakta foran Swedish Rally * Da Citroën tok dobbeltseier i Rally Monte Carlo var det 20 år siden sist det skjedde at et team tok gjorde nettopp det i en VM-runde samtidig som man debuterte med ny bil. Lancia gjorde det samme i 1987. I Sverige stiller Citroën igjen med Sebastien Loeb og Dani Sordo. Loeb vant i Sverige i 2004. * Fords Marcus Grönholm har et tett program med tre løp på tre uker. Han vant et asfaltløp i Irland sist helg, før VM-rundene i Sverige og Norge følger på rekke og rad. I Sverige vant han i fjor, og stiller igjen sammen med Miko Hirvonen som teamkollega. Det er for øvrig ni Ford Focus WRC anmeldt i løpet, noe som utgjør 14 % av de startende. * Subaru stiller med Petter Solberg og Chris Atkinson. De har begge kjørt tester med Subarus nye 2007-modell på Sardinia nylig, og dessuten vintertest i Sverige i løpet av siste uke. Bilen Chris Atkinson kjører er den samme som Petter kjørte i Sverige i fjor! * Stobart M-Sport Ford Rally Team stiller med Henning Solberg, Matthew Wilson og Jari-Matti Latvala i løpet. Teamet søkte også om dispensasjon for at Andreas Mikkelsen kunne få delta, men fikk avslag. Det er imidlertid nå klart at 17-åringen har fått tillatelse til å kjøre Rally Norway. * Daniel Carlsson gjør debut for OMV Kronos Citroën, og har også ny kartleser i den rutinerte franskmannen Denis Giraudet. Carlsson tok 3. plass i en Mitsubishi i Sverige i fjor. Østerrikeren Manfred Stohl, Hennings stallkamerat i 2006, kjører også på teamet. * Munchis Ford Rally Team gjør sin VM-debut med de to førerne Luis Perez Companc og Juan Pablo Raies fra Argentina. De skal kjøre ti VM-runder. * Også blant privatførerne er det interessante navn i løpet, blant andre norske Thomas Schie (Ford) og Mads Østberg (Subaru). Jan Kopecky kjører Skoda Fabia WRC. Toni Gardemeister og Xavier Pons stiller med hver sin Mitsubishi Lancer WRC. Gigi Galli, som i fjor kjempet med Daniel Carlsson om 3.plass, stiller i likhet med Carlsson i år med en Citroën Xsara WRC. * Hver deltaker kan bruke 45 dekk i løpet, inkludert shakedown. Det er sju dekkbytter. Lengste distanse man må kjøre med samme dekk er 59,60 km (SS5-8). * Det er totalt 64 deltagere påmeldt. * Hele løpet er 1.732,73 km langt. * Løpet har 20 fartsetapper på til sammen 342,09 km. * Det er 12 forskjellige etapper. * Lengste etappe er SS10 på 34,54 km. * Høyeste punkt i løypa er på SS2/5 med 332 moh. * Shakedown-etappen på onsdag er 4,00 km lang, og ligger 5 km sør for serviceplassen i Hagfors. * Da Marcus Grönholm vant Swedish Rally i 2006 hadde han en gjennomsnittshastighet på 110,78 km/t på fartsetappene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |