Nye Qashqai: Friskt pust
LANSERING: Ifølge produsenten har de hentet det beste fra to verdener. Vi har kjørt Nissans nye Qashqai. Ingen skal beskylde Nissan for å kopiere andre når de nå lanserer Qashqai. Bilen er designet, utviklet og blir produsert eksklusivt i England. Nissan innrømmer åpent at de i bilsammenheng er lilleputter, men det hindrer dem ikke fra å gjøre ting annerledes, være litt originale. Snarere tvert imot. Og Qashqai er da også blitt en bil det ikke er lett å sette i bås. Den ligner ikke på noe du har sett tidligere. Den ser ut som en forminsket VW Touareg og man skulle kanskje ane at det er en tøff liten SUV med jeep-egenskaper. Men nei, sier de som har utviklet den. De vil heller at bilen sammenlignes med VW Golf og Toyota Auris. Qashqai skal koste omtrent det samme som en Golf, men der stanser også likheten.
Forvirret? Ingen grunn til det. Qashqai er en bil med proporsjoner, komfort og ikke minst kjøreegenskaper som mange vil sette pris på. Bilen er smidig i bytrafikk og man behøver ikke skammel for å komme inn eller ut av førersetet - ei heller store plassen når man skal lukeparkere. Ikke fullt så smart er det at bakluken er konstruert slik at når den er fullt åpen, er høyden akkurat for dårlig til at en person på 180 cm kan stå oppreist under den.
FWD eller 4WD Qashqai er ti cm lengre enn en Golf og ti cm kortere enn en RAV4. Bilen kommer med fire motorer – to for bensin og to for diesel. Den kan leveres med både forhjuls- og firehjulstrekk – dog ikke med alle motorkombinasjoner. Firehjulstrekk leveres bare med 2-liters motor, og det er noe Nissan Norge misliker. De tror nemlig at bilene med 1,5-liters dieselmotor (fra Renault) blir mest solgt her i landet, men da er altså forhjulstrekk eneste alternativ.
God komfort Riktige proporsjoner og god komfort preger Qashqai. Den har gode seter med solid støtte, og baksetepassasjerene har utsikt i alle retninger takket være store vindusflater og et høyt sete. Bilen er meget stillegående og kombiløsningen er enkel å betjene og øker bagasjeplassen fra 410 liter når bilen er en fullvoksen femseter til 1513 liter når alle seter er klappet sammen. Seks kollisjonsputer er standard og Nissan lover at bilen skal bli best i klassen når det gjelder kollisjonstester. I løpet av april er de første biler på plass i Norge. Les mer om Nissan Qashqai i BIL nr. 2/3-2007.
Nissan Qashqai 1,5 diesel PRIS: Estimat kr 270.000 (ikke endelig fastlagt)
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor fra Renault. 1461 ccm. 78 kW (106 hk) v/4000 o/min. 240 Nm v/2000 o/min.
MÅL OG VEKT: LxBxH: 431 x 178 x 160 cm Akselavstand: 261 cm Egenvekt m/fører: 1354 kg Tillatt totalvekt: 1830 kg Dekk: 215/65R16 Bagasjerom: 410 - 1513 liter (VDA) Tankvolum: 65 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 12,2 sek Toppfart: 174km/t Forbruk blandet kjøring: 0,54 l/mil. CO2-utslipp: 145 g/km.
Konkurrenter: Dodge Caliber, VW Golf Plus, Citroën Picasso, Renault Scenic Artikkel fra www.firmabil.no URL: |