[]
[] [firmabil.no] []

Vellykket vielse


Terje Ringen - BilNorge.no



Nye Mitsubishi Outlander får mye skryt i pressen. Og det er nok ikke PSA-gruppen lei seg for. Selv om de snart skal lansere sine konkurrenter i klassen - Peugeot 4007 og Citroën C-Crosser i Genève.

Europa på etterskudd

De europeiske produsentene har i mange år overlatt SUV-salget til konkurrenter fra Asia og USA, men nå er de i ferd med å komme på banen. Siden tyskere og franskmenn er langt på etterskudd, har flere av dem gått i kompaniskap med konkurrenter - og en slik allianse er inngått mellom japanske Mitsubishi Motors og den franske PSA-gruppen.

Førstnevnte er nærmest ribbet for dieselteknologi men er på den annen side en veteran på 4x4-fronten, og dermed passer de som støpt til PSA som er blant verdens beste innen moderne dieselmotorer. Ekteskapet bør gi svært vellykkede avkom.

 

Løvetrekk

At 4007 er en Peugeot er du neppe i tvil om når du møter den etter hvert så velkjente haikjeften. Den store bakluka er delt horisontalt, og nedre del danner et praktisk gulv for å lette innlasting av store og tunge gjenstander, 60 cm fra bakkeplan. Om ønskelig kan også glasset i øvre del av luka åpnes separat for innlasting av mindre gjenstander.

Peugeot skryter av et høyt utstyrnivå og et interiør som gir et sporty og luksuriøst inntrykk. Instrumentene er sportslige og sitter dypt plassert i siktelinjen på dashbordet.

Bilen har en lengde på 4,64 m, en bredde på 1,80 m og rager med 1,67 m ikke spesielt høyt. En bakkeklaring på 174 mm gir mulighet for god fremkommelighet til hytta.

 

Ideell for 5+

Med fem seter har bilen et bagasjerom på hele 510 liter under pakkehyllen, og inntil 1686 liter når kun to skal være med. Mindre plass blir det derimot, både til knær og bagasje, om du benytter tredje seterad og gjør 4007 om til 7-seter.

Peugeot hevder å ha arbeidet inngående med dekkleverandøren for å komme frem til 18-tommere (225/55 R18) som fungerer bra for vei og moderat off-road kjøring. En 16-tommers pakke (215/70 R16) er utviklet for mer ekstreme forhold.

 

Front eller fire

4007 er utstyrt med et elektronisk styrt AWD-system med viskosekopling som fordeler kreftene mellom akslene etter behov. Sjåføren kan overlate valget av drivhjul til automatikken eller han kan selv tvinge bilen til å trekke på enten bare forhjulene eller på alle fire.

Bilen leveres med en 2,2-liters commonrail dieselmotor basert på samarbeidet mellom PSA og Ford. Den byr på 156 hk og har et maks dreiemoment på 380 Newtonmeter ved 2000 omdreininger. 6-trinns manuell gearkasse er standard og foreløpig eneste alternativ.

Ytterligere opplysninger får vi sikkert fra den norske importøren under den kommende Genève-utstillingen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: