[]
[] [firmabil.no] []

Helt offisielt: A5 og S5


Terje Ringen - BilNorge.no



Tidligere denne uken serverte vi de første bildene av Audis kommende A5. Nå er den offisiell, og sammen med en heftig S5 skal den debutere i Genéve om en ukes tid.

Først som konsept

Nuvolari Concept fra 2003 ga et første hint om at Audi planla en større coupé enn TT. Mange av trekkene er videreført i A5 og S5 som skal konkurrere mot bl.a. BMW’s 3-serie coupé.

Med en lengde på 4,63 meter lover Audi komfort for fire personer samt et bagasjerom på respektable 455 liter. FSI- og TDI-motorer byr på fra 170 til 265 hk i kombinasjon med for- eller firehulsdrift og sekstrinns manuell eller automatisk gearkasse.

Folk som kjøper en coupé velger mer etter hjerte enn hjerne, så design er svært viktig i denne kategorien. Da er det godt å høre at sjefen for Volkswagen Group Design, Walter de Silva, er fornøyd med sitt verk. ”The Audi A5 is the most beautiful car I have ever designed,” sier mannen bak en rekke Alfa og Seat-modeller.

 

FSI og TDI

Kraftigste bensinmotor i A5 er en ny 3,2-liters FSI-motor med 265 hk og et dreiemoment på 330 Nm i området 3000 til 5000 omdreininger. Den akser til 100 km/t i løpet av 6,1 sekunder, har en toppfart på 250 km/t (elektronisk begrenset) og skal klare seg med et snittforbruk på 0,87 liter på mila.

Fra høsten tilbys en ny 1,8-liters TFSI-motor med 170 hk. Med direkteinnsprøyting og turbo lover Audi en motor som er effektiv over et stort register, men konkrete ytelser oppgis foreløpig ikke.

Audis nye TDI-motorer er basert på common rail teknologi og har partikkelfilter som standard. Toppmodellen er en 3-liter med 240 hk og maks dreiemoment på 500 Nm. Den klarer 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder, har en toppfart på 250 km/t og et snittforbruk på 0,72.

Alternativet er en 2,7-liters TDI med 190 hk. Den gjør akselerasjonen unna på 7,6 sekunder, har en toppfart på 232 km/t og et snittforbruk på 0,67. A5 2,7 TDI leveres i kombinasjon med multitronic gearkasse og forhjulsdrift mens treliteren har kombinasjonen manuell kasse og quattro.

 

Velutstyrt

A5 har et høyt utstyrsnivå som bl.a. inneholder 17-tommers hjul, automatisk klimaanlegg, MMI for innstilling og informasjon om viktige funksjoner, et lydanlegg med radio/CD og separat skjerm samt automatisk åpning av bakluka. En avansert komfort-nøkkel og elektromekanisk parkbrems er også standard.

Utvalget av tilleggsutstyr er omfattende og inkluderer bl.a. et lydanlegg fra Bang & Olufsen med 14 høyttalere, 500 Watt og surround sound.

 

Også S5

For de som ønsker den ultimate coupé lanserer Audi også en S5 med V8 FSI teknologi og quattro. Hjulopphengning og bremser er optimaliserte i forhold til ytelsene mens detaljer i interiør og eksteriør viser at dette er en heftig sportsbil. Maks effekt er 354 hk mens maks dreiemoment på 440 Nm er på plass fra 3500 o/min.

Med et herlig snerr akser du til 100 km/t på 5,1 sekund. S5 har 6-trinns manuell tettsteget gearkasse og quattro permanent firehjulsdrift som leverer 40 % av kraften til forhjulene og 60 % bak, men som raskt endrer dette i forhold grep og føreforhold.

18-tommers felger i S-design og dekk i dimensjon 245/40 R18 sørger for veigrepet. Utstyr som xenon plus hovedlys og elegante LED kjørelys er standard sammen med sportsseter med elektronisk justering.

I takt med avduking av A5 og S5 starter også innsalget, så sannsynligheten er stor for at vi snart også får vite prisene. De første biler leveres i juni og du kan være trygg på at vi relativt snart skal får prøvekjørt nyhetene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: