Seat går 4x4
Seat har ikke vært mest kjent for terrengbiler. Det kan snart endre seg. Forvarsel I Genève står nemlig Altea Freetrack Prototype og vitner om at en slik bil er med i Seats fremtidsplaner. Den spanske VW-armen innrømmer at bilen så langt fra er en ren drøm, snarere en nært forestående utvidelse av modellprogrammet. Prototypen er 185 mm høyere enn Altea XL – bilen den er basert på. Det gir et godt utgangspunkt når hindringer i naturen skal forseres at bakkeklaringen er på hele 310 mm. Haldex-basert firehjulstrekk bidrar også til positive terrengegenskaper. Kreftene hentes fra samme 2-liters TFSI-motor som nylig ble lansert for Leon Cupra, god for 240 hk, og koblet til en 6-trinns manuell gearkasse. Dermed kombinerer bilen forskjellige behov siden den har teknologien og egenskapene til en 4x4 og spensten og ytelsene til en sportsbil.
God bakkeklaring Altea Freetrack har en høyde på 1.766 mm og står på 19-tommers felger med 255/50 dekk. Utsatte deler av karosseriet er beskyttet med plastpaneler med innslag av aluminium. Panoramataket i sotet glass gir god oversikt samtidig som det beskytter passasjerer mot overoppheting fra skarp sol. På taket er det montert en bagasjeholder mens reservehjulet, i tradisjonell SUV-stil, er plassert på bakluka. Eksklusivt for konseptbilen er også lakken som gir den en hvit, silkematt overflate. Interiøret er luksuriøst i totonet brunt lær med fire separate bøtteseter hvor forsetene kan justeres elektronisk. Senterkonsollen har viktige data øverst, inkludert de som gjelder off-road, mens info om klimaanlegget er plassert nederst. Og Seat lover altså en snarlig produksjonsmodell, men dessverre er det lite som antyder at Norge er inkludert i deres umiddelbare planer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |