Et nytt merke
Det er alltid hyggelig å møte folk som tør. Spesielt når det er gamle venner som jeg vet står for en støyt. Møt Artega. Det første du ser der du møter den tette, litt kurvefagre (italiener?) sportscoupéen er selvfølgelig formen. Signert, for sikkerhets skyld, Henrik Fisker. Som jeg møtte første gang da han var student på Art Center i Pasadena, California, og missunnelige medstudenter antydet at han hadde en bil for hver dag i uken, og også kunne skifte mellom regnvær og solskinnsbiler. Han utviklet seg til en genial Aston Martin designer, før han startet for seg selv for et par år siden. Det neste vi ser etter er selvfølgelig mekanikken. Ikke noe tvilsomt der. En 3,6-liters VW-motor som gir 300 hester og leverer dem gjennom en sekstrinns kasse, og det hele er montert på høyde med bakakselen, og så nær gammelags, god hekkmotor i sports-sammenheng har vi ikke vært siden Skoda 110 Coupé. Og så er det ingeniørvesenet da, og forretningsplanen. Artega kommer fra et selskap som egentlig er spesialister på å levere produksjonsplaner, blant annet til bilfabrikker. De sto bak den nye Rolls-Royce-fabrikken, har jobbet med Smart, og når den nye Porsche Panamera kommer på nett, skyldes mye mennene bak Artega. Firmaet heter forresten Paragon og beskjeftiger 550 personer. Det er en tidligere Porsche-ingeniør, Hardy Essig som står bak selve konstruksjonen, som virker proff nok. Chassiset er en blanding av alu-spaceframe og rørgitter-ramme som er med på holde vekten nede på rundt 1100 kg. Og det hele har en layout som gir en overveldende plassfølelse både for fører og passasjer, og de golfbag’ene man måtte ønske å ha med. Forretningsplanen er utarbeidet av en som heter Willi Diez som arbeider ved en høyskole i Nütringen, og her finner vi til og med detaljer om hvordan og når bilen skal introduseres i Sør-Afrika og hvor mange eksemplarer den skal selge der. (Ikke så veldig mange, man legger opp til en årsproduksjon på rundt 500 enheter). Som super-rådgiver står en annen mann vi har massevis av respekt for. Karl-Heinz Kalbfell var sjef for Rolls-Royce da det merket ble nyutviklet under BMW, og flyttet senere til Maserati, der han sto i spissen for mye av den moderniseringen som har skjedd der. Nå er han altså knyttet til dette prosjektet som han skal støtte med sin fantasiske fingerspitz-følelse og enorme erfaring. Om selve bilen kan jeg ikke gjengi annet enn tråkige spesifikasjoner. Som 3950 x 1880 x 1180 mm, eller mindre enn fem til hundre eller svartlakkert bremsekaliper. Men jeg er lovet et signal så snart det står et eksemplar klar til å bli kjørt rundt blokka. Og ikke hvilken som helst blokk, Paragon kommer til å bygge en helt egen fabrikk for den helt nye bilen som altså kommer under et helt nytt merkenavn. Sa jeg at noen gleder seg? Veldig. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |