Diatto fra Zagato
Zagato styrker seg stadig. I Genève presenterte de en V8 Diatto. Stolte aner Dersom du ikke vet hva Diatto er, er du unnskyldt. Selv om selskapet formelt la inn årene i 1955, bygget de vel sin siste bil så langt tilbake som i 1932. Det eneste er: dersom du er etterkommer etter agent Sverre Young i Oscars gate i Oslo (1918) eller skibsreder Jacob Olsen fra Larvik, samme årgang, burde du kjenne merket. Begge disse herrene kjørte Diatto på denne tiden. Eller dersom du er ekstremt bilsport- og historisk interessert, vil du vite at Bugatti jobbet for dem som konstruktør, Maserati-brødrene var ansvarlig for deres sportsinnsats, Tazio Nuvolari kjørte for dem en periode, og faren til Enzo Ferrari tilhørte kundekretsen. Diatto var med andre ord et spennende bilmerke, men det er allikevel litt underlig at Zagato nå forsøker å lansere merket igjen. Ingen kjenner jo til det, og superbilassosiasjonene er langt unna. Men de mener altså, eller rettere – de som nå eier merkevarenavnet Diatto, mener at det burde være mulig å bygge en superkomfortabel supersportslig bil og markedsføre den som Diatto Ottovu.
Fiks ferdig I Genève viser Zagato en ferdig bil, skjønt det er umulig å få greie på hva som er under bortsett fra at vi får høre at det er en V-åtter – Ottovu – med mer enn 500 hk fra 4,6 liter. Karosseriet er greit nok, ikke noe mesterstykke, men absolutt rett rundt hjørnet fra å være et smykke. Banket ut i aluminium, og dersom den foreslåtte serien på 25 biler blir en realitet, blir nok også resten banket ut for hånd. Og det er noe de kan der, forteller de svenskene som virkelig kjenner Zagato. Men historien om det svenske selskapet og Zagato – ganske spennende forresten – skal jeg fortelle en annen gang. Historien om Zagato og en annen bil her i Genève, skal jeg også fortelle en annen gang, men det tar ikke fullt så lang tid. Imens kan vi bare slå fast at selv om ikke Aston Martin lenger bestiller spesialserier fra Zagato, er denne tradisjonsrike Milano-karosserimakeren mer og mer til stede for hver eneste Genève-utstilling. Om ikke lenge har de gjenerobret sin plass blant Bertonene, Pininfarinaene og Italdesignene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |