Partikkelfilter for ettermontering tilgjengelig
For alle som har dieselbil med katalysator, er det nå mulig å bytte ut den eksisterende katalysatoren med et diesel partikkelfilter som samtidig er katalysator. Det opplyser Terje Støa Edvardsen, norgesrepresentant for Tenneco Automotive som produserer eksossystemer, katalysatorer og partikkelfiltre under bl.a. varemerkene Walker og Walker Gillette. - En dreven mekaniker bytter ut bilens originale katalysator med vår Retrofit DPF på en halvtimes tid, og hele saken kommer på rundt 5.000 kroner. Selv om man må ta hele utlegget selv, tyder alt på at dette tjenes raskt inn igjen dersom årsavgiften for disse bilene økes. Det arbeides riktignok på flere fronter for å få til en finansieringsløsning der staten bidrar til dekning av kostnadene, men det er foreløpig uklart om dette vil føre frem – og i hvilken grad. I Tyskland dekker det offentlige i realiteten hele kostnaden med denne typen miljøforbedring på eksisterende bilpark gjennom en blanding av direkte tilskudd og skattefradrag over noen år, forteller Støa Edvardsen, som kan bekrefte at Walker kontinuerlig utvider utvalget av de aktuelle partikkelfiltrene slik at så godt som alle aktuelle bilmodeller nå er dekket. Den ettermonterte filter/katalysatorenheten reduserer partikkelutslippet med hele 40-50 prosent allerede fra start av kald motor, stigende til opptil 80 prosent etter litt kjøring. I tillegg til at løsningen med kombinert filter og katalysator betyr en rimelig løsning og hurtig, enkel montering, betyr den også at man unngår vektøkning, og heller ikke støynivå, vibrasjoner mm påvirkes negativt. Støa Edvardsen tilføyer at den nye enheten er vedlikeholdsfri og varer hele bilens levetid. Soten som samles opp forbrennes med jevne mellomrom i et lukket system. - Det er også et viktig poeng at Tenneco Walker DPF ikke har noen sårbar elektronikk, og at effekten blir bedre jo lenger man kjører, avslutter Støa Edvardsen. Tenneco Walker leverte sine første partikkelfiltere til Peugeot 406 allerede i 2000, og passerte tidlig i fjor den første millionen partikkelfiltere levert til europeiske bilprodusenter. Foruten til Peugeot leverer Tenneco i dag partikkelfiltere til forskjellige modeller fra bl.a. Citroën, Mercedes-Benz, Jaguar, VW, Audi, Fiat og Lancia.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |