[]
[] [firmabil.no] []

Maserati fra Pininfarina


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



To supernavn medfører nødvendigvis ikke en hel superbil.

Jeg var uhyre begeistret da jeg så de første tegningene. Og fotografiene virket også overbevisende. Dessuten hadde jo Pininfarina allerede gjort den nye Maserati Firedøreren.

Og nå sto altså todørs coupéen for tur. Verdenspremiere i Genève, og store forhåpninger om sterkt øket salg, ikke minst i SL-landet Tyskland.

Men det ble litt nedtur da jeg så den i virkeligheten. Kanskje fordi den første jeg så i helfigur var hvit. Ikke verdens heldigste farge for noe med så mange kurver, og som er ment å leve på kurvene sine. Enda den altså sto på Pininfarinas stand. Man skulle jo tro de visste hva som var det mest flatterende.

 

Gamle kjente

Så her har vi altså tradisjonsmerket Maserati som sier takk for hjelpen til Italdesign og går til Pininfarina for den nye GranTurismoen. Første gang disse to lå sammen var i 1947, for 60 år siden, og resultatet ble et vanvittig nydelig skall til en A6 1500 Coupé.

Etter det har sambandet produsert mange mesterstykker, men etter at Pininfarina ble Ferraris hoffskredder, ble det forholdsvis politisk ukorrekt å jobbe med Maserati også.

I dag er begge disse bilmerkene under samme management, så det problemet eksisterer ikke lenger. Jeg kan vel ikke sette fingeren nøyaktig på hva jeg synes problemet med den nye bilen er heller. Det er den samme fronten og nesten de samme kurvene her som på Quattroporten. Men siden flatene er så mye større på den med fire dører, virker det hele litt mer harmonisk. Her blir flanken for bøljete og fronten for dominerende.

Synes jeg. Etter en dag på utstilling.

Det er ikke lenge før jeg skal kjøre den en tur. Sannsynligvis blir inntrykket av den i trafikk, og med en helt annen farge, noe helt annet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: