Oransje bombe
Om ikke KTM er Europas største motorsykkelfabrikk, er det neimen ikke langt unna. Nå vil de leke seg med 4 hjul også. Den underlige lille saken, X-Bow skal den visst hete, ser jo egentlig ut som den slett ikke er ferdig. Noen få oransje plastbiter er boltet fast til noe som åpenbart er en kullfiberkonstruksjon, men de er ikke mange nok eller store nok til at de til samme kan illudere en bil. Men det er fire hjul her i konvensjonell plassering, og det er to seter, ved siden av hverandre. Og leter man en stund, finner man lykter foran og motor med transmisjon bak, og ratt og veltebøyler og en rekke andre detaljer som antyder at dette skal gå fort. Ikke bare gå fort forresten, men gjøre det med en så mager oppskrift som mulig. Det eneste området hvor man virkelig har tatt i, er på akselavstanden. Nesten 2,50 meter tyder på at den også skal være stabil rett frem, ikke bare en snaue 700 kg tung klump som skal være lett å hive rundt på.
MC på 4 Bilen, i den grad vi kan kalle den det, er en motorsykkelfabrikk verdig. Den er simpelthen en motorsykkel på fire hjul. Riktignok med litt mer motor (Audi på to liter med 4 syl og 230 hk), og litt mindre transmisjon, bare seks gear, med mekanisk diffsperre og med en vektfordeling som antyder at vi igjen skal kunne få hilse på vår gamle venn, hr. Overstyring. 37/63 prosent høres muntert ut, men så later det til at atskillig heftigere dekk bak enn foran ødelegger noe av moroa. Dessuten har en ganske flink kjører, jeg skal fortelle mer om han en annen gang, bare antydet at han har hjulpet en svenske til å få skikk på litt av hvert, og hans søster har nettopp skiftet jobb, fra Pagani til Maserati, men, som sagt, jeg skal fortelle mer om han en annen gang, men han har altså også hjulpet KTM med å utvikle kjøreegenskapene på denne doningen.
Østerriksk Det antydes at KTM, østerrikske som de er, skal få Magna Steyr, også derfra, til å bygge bilen. Foreløpig snakker man om en serie på rundt 1000 biler etter at de første 100 har vært bygget hos en gammel kompis, GianPaolo Dallara. Han har monopol på chassiser til enkelte amerikanske racingserier, og har en gloriøs fortid både hos Ferrari og Lamborghini. Dersom du lurte på de mer profane detaljene så kan vi neve: ca. 60.000 euro, ca. 220 km/t, ca. 3,9 sekunder til hundre og ca. på slutten av året. Tror du vi gleder oss? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |