Reprise-Stola
Hos Stola nektet de å fortelle hvem som hadde designet kjempebilen de viste i år. Plutselig forsto jeg hvorfor – de hadde vist den før. Budskapet hos konseptbilbyggeren Stola var at den bilen de viste en mockup av på utstillingen i Genève i år, kunne de tenke seg å bygge noen replicaer av. 25 eksemplarer max, til en pris man måtte snakke om. Men hvem hadde designet den? Den var svær, kanskje litt vulgær, men allikevel ganske attraktiv der den sto på sine enorme 315/25X22 Pirelli dekk. Jeg mener, ingen designer behøvde å skamme seg over denne. Allikevel var det umulig å få ut meldingen om hvem det var. Og plutselig forsto jeg hvorfor. Let deg bakover i BilNorge til du kommer til en Fulda Maybach som ble vist for ca. 2 år siden.
Elev-konkurranse Da hadde Fulda gått til høyskolen i Pforzheim der noen elever fikk lov til å konkurrere om et karosseri som skulle være en aktuell reproduksjon av Fuldas enorme dekk-test kjøretøy fra slutten av 30-årene. Frederick Burchhardt het han som ”vant”. Hans bil ble bygget på plattformen til en spesialtrimmet Maybach 57 og bilen kjørte med et snitt på 351,45 km/t på Nardo-banen, og møtte dermed Fuldas krav. Det var Stola som hadde oppdraget med å bygge denne bilen, og det er helt opplagt at vesentlige deler av den jobben er oppbevart og nå brukt i denne 2007 konseptbilen.
Haute Couture Stola kaller den en Haute Couture-bil, der det meste av eksteriøret er definert, og der mekanikken er Mercedes-basert med spesialtrimmet motor fra Brabus, men der det fremdeles er store muligheter for kunden til å leke med. Deler av utseendet kan han kontrollere, hele interiøret kan han få akkurat som han vil, han kan til og med bestemme navnet selv. Det kan godt være noen vil ha en slik bil, men for Stola er det nok viktigst å vise at de fremdeles kan bygge vidunderlige konseptbiler for verdens bilindustri. Det er litt for tidlig til at de kan røpe hvilke av Genève-konseptene som stammet fra deres verksteder, men de minnet oss om at to av de Paris-debutantene som vi også fant igjen her, hadde vært bygget av dem. Citroëns C-Metisse (som fikk Louis Vuittons ærespris i Genève) og Alfa Romeos 8C Competizione. Ikke dårlige referanser det heller. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |