Ny C-Klasse på veien
LANSERING: Når Mercedes nå lanserer den nye generasjonen C-Klasse, har den en tøff oppgave med å bryne seg på BMW 3-serie og Audi A4. Den nye modellen har fått med seg mye godsaker fra sine større søsken - som elektronisk styrte dempere, stemmekontroll og et styrehjul for radio, navigasjon og alt annet du som ikke bør fikle for mye med når du kjører bil.
To ansikt I likhet med noen andre produsenter, har Mercedes valgt å gi nye C-Klasse to ulike ansikter. Det ene spiller på sportslighet, det andre på luksus. Mercedes har ønsket å tiltrekke seg nye og yngre kjøpere, samtidig er det viktig å holde på de kundene som ønsker den mer tradisjonelle utstrålingen til merket. Avantgarde heter den sportslige versjonen, med den store stjernen i grillen slik vi så den på åttitallets 560 SEC. De som ønsker mer tradisjon vil nok velge Classic eller Elegance.
Kjøreopplevelsen Etter å ha kjørt bilen på spanske veier er førsteinntrykket at C-Klasse er en svært komfortabel bil å kjøre. Styringen er lett, men presis, og på veier som aldri har hørt om telehiv, gir demperne innstilt på komfort, nettopp det. Når du byr opp C-klasse til dans på fyrige fjellveier, viser det seg nok at den har litt igjen til den skarpe direkte følelsen som du finner hos BMW. Men C-Klasse har likevel ikke noe å skamme seg over – bilen leverer en svært god allround-opplevelse. Vi gleder oss til å prøve bilen på norske veier, for å se om følelsen fortsatt er den samme.
Lanseres i april Den norske introduksjonen av C-Klasse har blitt flyttet frem til 12. april. I første omgang kommer bilen med to dieselmotorer; 220 CDI og 320 CDI, samt tre bensinmotorer; 200 kompressor, 280 og 350. Resten av motoralternativene kommer til Norge i oktober. Den som ønsker seg bilen som stasjonsvogn, må smøre seg med tålmodighet frem til januar neste år.
Viktigste priser: 220 CDI – kr 456.600 200 K – kr 457.500 280 – kr 642.600 350 – kr 807.900 Du finner flere detaljer og tekniske data i vår Nybilbase.
LES OGSÅ: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |