[]
[] [firmabil.no] []

EDAG o-hoy


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Nautilus-navnet er allerede brukt på en konsept-Peugeot, ellers hadde det vært det eneste riktige navnet på EDAGs konseptbil på årets Genève-utstilling.

LUV kaller EDAG denne svære bilen, hva det står for aner jeg ikke, Luxury SUV? 

Poenget er bare at EDAG ønsket å samle oppmerksomhet rundt det de gjør, som er ingeniør- og designtjenester for bilfabrikkene (4.200 ansatte og mer enn en halv milliard euro i omsetning i fjor!), og det gjorde de med noe stort og hvitt og med et sterkt maritimt preg.

Svært mye av det vi ikke ser er Mercedes via Brabus. 6,1-liters motor på 462 hester for eksempel, eller luftfjæringen eller bremsene eller 10Jx22 felgene. Alt er åpenbart tilpasset den nye oppgaven: å drive et stort og tungt skip rundt på landeveien, med en toppfart på oppunder 150 knop.

Det tilskuerne la merke til var for eksempel den friske hvite fargen, teakplankene på taket og bak på pickup’en, og skikkelige maritime innslag i interiøret.

EDAG sier imidlertid at her ønsker de å vise hvordan de ved hjelp av ganske få deler og med minimale investeringer kan bygge modulbiler som enkelt kan innta andre konfigurasjoner. En 7-seters SUV ville trenge 90 prosent av delene som er brukt til denne 5 seteren

Samtidig forklarte Andreas Funk, som ledet dette tre-måneders prosjektet, at de ville vise at selv kompliserte biler som denne, kunne bygges med meget enkelt produksjonsutstyr, slik at man slett ikke behøver investere tungt i produksjonslinjer dersom det er spesielle nisjebiler man ønsker.

EDAGs bruk av UMPC’er (det betyr visst ultramobile PC’er) er også løftet til nye høyder, og vil kanskje bli utviklet til salgbart ettermarkedsutstyr. I hvert fall blir vi lovet mer rundt akkurat dette temaet på bilutstillingen i Frankfurt til høsten.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: