[]
[] [firmabil.no] []

Slitte dekk en dødsfelle


Knut Moberg d.e.

Skal dekkene ha effekt må de ha mønster - godt mønster, og nok mønster.

Slitte dekk hører ikke hjemme i trafikken, det er rett og slett livsfarlig.

Vannplaning – har du noen ganger opplevd det? Når det mellom veien og dekket legger det seg et lag med usynlig film av vann, og du har ingen styring eller bremseeffekt. Følelsen er mildt sagt ubehagelig, pulsen øker, og du ”ser ulykken komme” der bilen oppfører seg som om den er førerløs.

Mønster gir drenering
Vann på veien er en bilførers største skrekk og gru. På piggslitte veier blir det ofte vanndammer – nesten innsjøer – på veien. Da er det bare dekk med godt mønster som kan lede vannet til siden som gir sikker kjøring. Moderne dekk er laget slik at vannet dreneres til sidene. Vannet skal vekk, og det skal gå meget fort. Det handler om deler av et sekund.


Et nytt dekk har normalt en mønsterdybde på 8 mm. Om man ved oppbremsning og kjøring i vann sier at et nytt dekk har egenskaper på 100 prosent – så endrer dette seg radikalt når dekket slites ned. Når det er igjen 3 mm av slitebanen er mellom 60 og 65 prosent av veigrepet borte. Når det bare er igjen 1,6 mm er alt som heter veigrep borte på våt veibane.


Alt under tre millimeter for lite

- Alle tester og undersøkelser viser hvor farlig det er å kjøre med et dekk med for lite mønster, sier Frank Larsen hos Continental Norge. Han regnes som Norges ledende dekkekspert og sitter sentralt i STRO, den skandinaviske dekk- og felgorganisasjonen. Selv ved hastigheter på 60 km/t kan man få vannplaning om dekket ikke har tilstrekkelig mønster.
 På spørsmål om når dekkene må skiftes, svarer Larsen: -- Alt under tre millimeter mønsterdybde er for lite når det er vann i veibanen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: