[]
[] [firmabil.no] []

Møt BMWs nye M3


Terje Ringen - BilNorge.no



Vi har fått den servert stykkevis tidligere, men nå er endelig nye M3 Coupé vist i full glans.

Da den sto i Genève for noen uker siden, het den M3 Concept. Men de fleste skjønte at detaljene BMW avslørte, ville bli overført til produksjonsbilen.

Siden var kollega Winding-Sørensen i München hvor han fikk stifte nærmere bekjentskap med bilens motor. Nå offentliggjøres da endelig hele bilen i tekst og bilder.

 

Fra fire til åtte

Mens første generasjon M3 hadde en firesylindret motor, BMWs første med 16-ventilers teknikk, hadde de to neste generasjonene seksere - først en treliter og deretter en trekommatoliter. Det holder ikke lenger, så nykommeren er utstyrt med en fireliters V8.

420 hk oppnås ved 8.300 omdreininger og rødmerket sitter ved 8.500. Maks dreimoment på 400 Newtonmeter oppnås ved 3.900 o/min., men i hele området inntil 6.500 o/min. har du minimum 85 % av momentet til disposisjon.

Null til hundre kan foretas på 4,8 sekunder og toppfarten er sperret ved 250 km/t. Kreftene formidles til bakakselen via en 6-trinns manuell M gearkasse og en variabel M differensial som porsjonerer kreftene – inntil 100 prosent - til det hjulet som har best grep.

 

Lettvekter

På tross av økt slagvolum og kraftigere ytelser, er V8-motoren 15 kg lettere enn sin forgjenger og har en totalvekt på beskjedne 202 kg. Det skyldes en blokk i lett aluminium i kombinasjon med lette materialer i en rekke komponenter. Veivakselen veier for eksempel bare 20 kg.

Lette materialer er også benyttet i hjulopphengningen, og som den lette CSL-versjonen av forrige M3, har den nye modellen tak i karbonfiberforsterket plast som standard. I seg selv reduserer taket vekten med 5 kg, men det er også medvirkende til å senke bilens tyngdepunkt.

1,24 liter snittforbruk på mila er bra for en bil med slike ytelser og oppnås ved hjelp av BMWs EfficientDynamics program som blant annet benytter regenerert bremseenergi. Systemet benytter kraft som ellers ville gå til spille til å lade et absorberende glassmatte-batteri.

 

MDrive

Som sine større søsken, M5 og M6, er nye M3 utstyrt med en MDrive knapp som kombinerer forskjellige funksjoner. De elektroniske demperne kan stilles til Normal, Comfort eller Sport og man kan velge mellom tre forskjellige DSC+ traction innstillinger, tre forskjellige motorprogrammer pluss responsen fra den avanserte servostyringen.

Når man har funnet frem til ønskede innstillinger i MDrive menyen, omstilles bilen fra langdistansecruiser til banebil med et tastetrykk. Systemet er en del av det profesjonelle navigasjonsanlegget M3 har som standard.

De har foreløpig ikke har lagt frem konkrete tall, men BMW hevder at nye M3 er vesentlig raskere enn forgjengeren rundt Nordsløyfa. Den gjorde unna øvelsen på raske 8 minutter og 15 sekunder.

 

Ny bil

Selv om M3 Coupé deler designelementer med 3-serie coupé, er det bare dører, panser, vinduer og front- og baklykter som er hentet fra denne. En rekke tiltak er gjort for å gi bilen topp ytelser og riktig utseende.

Mest iøyenfallende er powerdomen og de to luftinntakene på panseret som sørger får at V8en får nødvendig kjøling. Fronten er konstruert for å gi motoren mest mulig luft gjennom tre store inntak i nedre del av fangeren.

Nye M3 Coupé har spesielle 18-tommers felger som standard, men kan om ønskelig leveres med 19-tommere. En annen M-spesialitet er ventiler i forskjermene med blinklys og M3-logo integrert. Selv de ytre speilhusene er utformet for å bedre aerodynamikken og gi litt ekstra marktrykk.

Over sommeren kommer bilen på markedet som en direkte konkurrent til Audi RS4. Konkurrenten leveres i tre karosseriformer, og det vil nok med tiden også kommer flere varianter på M3.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: