ABT med egen R8
For ABT holder det ikke med 420 hk i en sportsbil. Derfor gjør de sin egen vri på R8. Det fins Biler og det fins Superbiler, ifølge Audi-spesialistene hos ABT. Og firmaet som har ført Audi til den ene suksessen etter den andre i DTM-mesterskapet vet hva de snakker. Derfor har de like godt laget sin egen ABT R8. Her er Superbiler som Lamborghini Gallardo, Ferrari F430 og Porsche 911 Turbo benchmarken. De første skissene viser at en ypperlig ”serieprodusert” bil som R8 kan perfeksjoneres for å yte sine racing-aner enda større rettferdighet.
Aero perfeksjon Fronten er aggressiv og typisk ABT, men også en viktig del av bilens aerodynamikk og veigrep. Hekken kjennetegnes av fire separate enderør, en aerodynamisk diffuser og en ekstravagant bakvinge. Til sammen sørger de ekstra ”bitene” fra ABT for økt downforce og perfekt ballanse mellom front- og bakaksel. Dette vil i følge ABT ”spesielt merkes i hastigheter forbeholdt et fåtall eksklusive biler.” Det effektive body-kitet inneholder deler i karbonfiber, deriblant panseret, og er like effektivt for vektballanse og kjøreegenskaper som det er for bilens utseende.
Trykkluft Også når det gjelder ytelser vil ABT R8 utfordre de råeste modellene fra mer rendyrkede sportsbilprodusenter. Fra 4,2-liters V8-motoren med kompressor hentes det ut 530 hk – 110 mer enn i originalen. Nye 20-tommere overfører kreftene til asfalten gjennom alle fire hjul. ABT R8 akselerer til hundre i løpet av 3,9 sekunder og har en potensiell toppfart på 317 km/t. ABTs avanserte hjulopphengning er justerbar i høyde, trykk og respons, så bilen kan settes opp i henhold til sjåførens ønsker om grad av komfort. Skjønt står komfort øverst på preferanselista, finner du nok bedre alternativer enn en R8. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |