[]
[] [firmabil.no] []

NGK til DaimlerChrysler og Toyota


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



NGK Spark Plug Europe har nå føyd DaimlerChrysler til sin liste over kunder på glødeplugger. Samtidig utstyres nå hele Toyotas modellprogram med NGK tennplugger.

DaimlerChrysler har valgt den nye keramiske høytemperatur-glødepluggen NHTC (bildet) som originalutrustning til sine motorer OM646 EVO og OM642 USA, som finnes i forskjellige modeller på begge sider av Atlanterhavet siden lanseringen i oktober 2006.

Den firesylindrede common-rail turbomotoren OM646 med piezo drivstoffinnsprøytning brukes i Mercedes-Benz C- og E-klasse. Den 6-sylindrede OM642 USA, som også er en turbomotor med common-rail teknologi og direkte innsprøytning, er å finne både i R320 CDI og i E- og M-Klasse.

NHTC-pluggen når sin arbeidstemperatur på ca. 1.000 grader C på mindre enn 2 sekunder, selv ved meget lave utetemperaturer. I forvarmingsfunksjon leverer glødepluggen konstant høye temperaturer på 1.350 grader C, noe som muliggjør forbrenningsforhold som reduserer utslipp av NOx og partikler.

Med DaimlerChryslers ordre øker antallet bilmodeller som leveres standard med NGK glødeplugger betydelig. Volkswagen har benyttet seg av NHTC-teknikken siden tidlig i 2005.

Men også til Toyota har NGK utvidet leveransene, i dette tilfellet tennplugger. NGK har lenge levert slike for originalmontering i Toyota-biler, og utviklet tennplugger eksklusivt for Toyotas motorer. Også på ettermarkedet har NGK full bredde til Toyota-programmet, noe som reflekteres gjennom 12 sider i den nye katalogen.

I NGKs tekniske senter nær Düsseldorf utvikles det kontinuerlig nye produkter både i egen regi og i samarbeid med forskjellige bilprodusenter. Senteret har bl.a. de mest moderne testbenker som kan skaffes, og et miljøkammer der biler kan testes under ekstreme forhold – fra +40 til –30 grader C. Slik kan man blant annet få realistiske tester av kaldstartegenskaper. NGK representeres i Norge av AS Auto-Materiell.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: