[]
[] [firmabil.no] []

Ja til (lavere) omregistreringsavgift


Tor Ivar Volla - MotorBransjen

Både NAF og NBF vil beholde dagens omregistreringsavgift, men på et rimelig nivå. Dette var fellesnevneren for organisasjonenes innstilling da høringsfristen for Finansdepartementets forslag til endring av omregistreringsavgiften gikk ut ved månedsskiftet.

Begge har imidlertid sterke betenkeligheter rundt avansemomsen som er knyttet til forslaget, altså at fritaket i merverdiavgiftsloven for brukte kjøretøy oppheves. Denne delen av forslaget gir mange uklare virkninger og reiser en rekke spørsmål.

NAF mener det er for mye usikkerhet knyttet til utslagene av dette forslaget, og har i sitt høringssvar bedt departementet utrede konsekvensene av en slik omlegging på nytt, og deretter komme med et nytt høringsforslag.

- Vårt prinsipielle standpunkt er at omregistreringsavgiften kun skal dekke de reelle kostnadene staten faktisk har knyttet til omregistrering av kjøretøyet. En omlegging til en flat og lav omregistreringsavgift vil da bidra til at folk lettere kan skaffe seg en nyere, mer miljøvennlig og sikker bil.

- Det er viktig at avgiftsnivået på omregistrering av kjøretøyer blir betydelig lavere enn med dagens ordning. NAF forventer at finansdepartementet legger dette til grunn for utformingen av en ny ordning, uttaler adm. direktør Jan Johansen i NAF.

Heller ikke Norges Bilbransjeforbund støtter departementets omleggingsforslag av omregistreringsavgiften og innføring av avansemoms i den formen det ble forelagt. NBF er svært betenkt over forslaget.
      
- Slik forslaget nå foreligger vil det favorisere privatomsetning av brukte biler, sa administrerende direktør Syver Leivestad i NBF da forbundets høringsuttalelse ble levert. Han  mener at store deler av dagens bruktbilomsetning blir flyttet fra nybilforhandlere til private dersom forslaget går gjennom i sin nåværende form.

- Det betyr lavere teknisk standard på bilene, noe som får konsekvenser for miljøet og trafikksikkerheten. I tillegg kommer dårligere garantier og høyere risiko for bruktbilkundene. NBF vil foretrekke å beholde gjeldende ordning med omregistreringsavgift for personbiler, men redusert til et nivå tilsvarende merverdiavgift etter avansereglene, sier Leivestad.
      
NBF peker imidlertid også på noen positive elementer i forslaget: Bilforhandleren vil stort sett få lavere transaksjonskostnader ved bruk av avansereglene, i det avgiften, antagelig særlig for nyere kjøretøy, vil bli lavere enn dagens omregistreringsavgift. Nye og brukte vare-/lastebiler vil få like avgiftsmessige vilkår. Bortfallet av omregistreringsavgiften gir også avgiftsmessig nøytralitet mellom norske og bruktimporterte kjøretøy.
     
Dersom Finansdepartementet velger å opprettholde det fremlagte forslaget, må det etter NBFs mening gjennomføres følgende:
      
*Innføring av en særskilt omregistreringsavgift for private aktører for å opprettholde konkurransenøytralitet mellom profesjonelle og private.

*Overgangsregler for løpende leasing- og gjenkjøpskontrakter for å unngå at bilbransjen påføres store økonomiske tap.

*Redusert avgiftsgrunnlag for leiebeløpene ved leasing, for å sikre mest mulig avgiftsmessig nøytralitet mellom billeasing og egenfinansiering ved anskaffelse av kjøretøy.

*Bilforhandlerne må ved bruk av avansereglene få adgang til å avregne negativ avanse (tap) mot avansen for andre kjøretøy.

*Ny omregistreringsavgift (eierregistreringsavgift) må baseres på selvkostprinsippet (statens kostnader ved omregistreringsforretningen).

I høringsnotatet sier Finansdepartementet også at det kan bli nødvendig å oppjustere andre motorvognavgifter for å opprettholde provenyet fra motorvognavgiftene.
      
”Det er uheldig at departementet ikke sier noe om hvilken eller hvilke avgifter det her siktes til, slik at høringsinstansene kunne ha tatt dette i betraktning ved vurderingen av høringsforslaget”, skriver NBF i sitt høringsbrev.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: