Møller med rekrutterings-film
”Man kan ikke bare skyve ansvaret for dårlig rekruttering til bilfagene over på myndighetene. Vi må selv synliggjøre fagenes attraktivitet”. Dette sa OOBF-formannen Knut Espen under foreningens generalforsamling, som innledning til presentasjonen av Møllers nye rekrutteringsfilm. Filmen, som for anledning hadde premiere, er mest beregnet på rekruttering til Møller selv, men er en utmerket mal for en mer merkenøytral utgave beregnet på hele bransjen. Den varer et kvarters tid og er dels beregnet på visning for 9. og 10. trinn i ungdomsskolen, dels som Møller-agn på bilfaglinjene på videregående. Tor Arne Ballo (bildet), som står for kurs og opplæring innenfor teknisk/ serviceledelse i MøllerGruppen, har ledet utarbeidelsen av filmen og har selv en rolle i den. Ballo begynte selv som mekanikerlærling i systemet og i filmen slipper et bredt utvalg Møller-medarbeidere til, både lærlinger og folk med fagbrev. Det vinkles også på jenter i bil og muligheten for fagbrev i reservedelsfaget. Opplysningen om at kostnadene for filmen begrenser seg til 120.000 kroner (ekskl. Ballos ordinære lønn) medførte en rekke reaksjoner av typen ”da bør det nok lages en tilsvarende, merkenøytral film med tanke på hele bransjen også”. Godt tenkt. Så får vi håpe det ikke ender i tråd med det svenske ordtaket ”Mycket snack och litet verkstad”… Artikkel fra www.firmabil.no URL: |