Solex blir elektrisk
Nesten 20 år etter at knallert-ikonet Solex forsvant fra samlebåndet er den tilbake. Denne gangen elektrisk. Italia hadde sin Vespa. Frankrike sin Solex – eller VeloSolex som den vel egentlig heter. Og begge kan faktisk feire sine 60 år i år. Men mens Vespa har hatt en kontinuerlig historie, har Solex hatt et avbrudd de siste 18 år. Nå er den imidlertid tilbake. Meget mer moderne, men med sine typiske særpreg, og med et eco-alibi i tillegg. For vi forbinder vel ikke akkurat Solexen med miljø. Dette var virkelig en knallert, for ikke bare knaller den, det skulle ikke mye bakke til før den astmatisk gulpet ut større skyer av svart røyk enn man skulle tro en så liten motor var i stand til å produsere. Vi snakker altså om det som i prinsippet var en sykkel, un velo, som Solex-fabrikken (egentlig forgasserprodusent) hektet en liten forbrenningsmotor på. Denne ble montert oppå forhjulet, som den drev via en gummirulle. Du kan trygt regne med at kjøreegenskapene ikke var de aller beste. Men det var ikke så farlig, for var det noe det heller ikke var, så var det fort. Eller med andre ord, det dro ikke snerken av noe særlig grøt dette her. Men det ble bygget i 8 millioner eksemplarer og var sterkt medvirkende til å få Frankrike på hjul etter krigen. Nå er en moderne utgave i produksjon igjen (i Kina, men for fransk regning) og selvfølgelig er den lett omdøpt. e-Solex heter den nå, årsaken er selvfølgelig at motoren over forhjulet nå er en el-motor og at man finner 5 kg jod-lithium batterier i sentralrøret i rammen. De kan lades opp til 70 prosent på tre timer, og til 100 på seks og gir i øko-modus 60 km kjørelengde med max fart på 25 km/t. Vil du har ”performance” er toppfarten svimlende 35 km/t og rekkevidden nede på 45 km. Men akkurat som da du slapp opp får illeluktende lavoktanbensin på den gamle Solexen, kan du bruke pedalene når du går strømløs nå. Hele maskinen er nydesignet av Pininfarina. De har vært trofaste mot originalen, men man ser allikevel at dette er moderne. Setet er ikke bare avfjæret og komfortabelt, det er også blitt en tydelig designdetalj sammen med bagasjebæreren. Styret er blitt svært elegant med antydning av et dashbord der du finner et speedometer og en batteri-indikator. Skivebremser foran og bak er en trygghet, og fjæring på forgaffelen gjør at den høye vekten av motorpakken blir bedre dempet. I Frankrike er prisen nesten 1000 euro og etter europeisk veitrafikklov regnes den som en 50 ccm. scooter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |