[]
[] [firmabil.no] []

Ny ventilstyringsteknologi fra Nissan


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Nissan Motor Co., Ltd. introduserte ved påsketider en ny motorteknologi som skal sørge for bedre balanse mellom reaksjonstid og kraft, drivstofforbruk og utslipp.

Denne teknologien kombinerer Nissans nyutviklede VVEL-system*1 med deres C-VTC-system. Planen er å ta teknologien i bruk på internasjonale produkter både for Nissan og Infiniti.

MotorBransjen kunngjorde allerede i januar deler av Nissans Green Program 2010, der Nissans planer bl.a. er å begynne å installere VVEL-systemet i sine biler over hele verden i løpet av regnskapsåret 2007. Systemet reduserer i følge produsenten CO2-utslipp med opptil 10 %. Først ute blir Infiniti G37 coupé, som nylig ble vist fram under den internasjonale bilmessa i New York (bildet).

Mens luftinntaket i vanlige motorer styres av et gasspjeld, skjer reguleringen i VVEL-utstyrte motorer direkte ved innsugningsventilene med kontinuerlig justering av ventilmekanismen. Samarbeidet mellom C-VTC- og VVEL-systemet sørger for at ventilinnstillingen og ventilløftet kan justeres fritt. Slik strømmer luften mer effektivt gjennom sylinderen, reaksjonstiden blir betydelig kortere og balansen mellom kraft og miljø blir optimal.

Den nye motoren byr på følgende fordeler avhengig av omdreiningstall:

Lavere drivstofforbruk
Ved lave eller middels høye omdreiningstall reguleres ikke inntaksluften med et gasspjeld, slik tilfellet er i konvensjonelle motorer, men ved innsugningssventilen rett før den kommer inn i forbrenningskammeret. En slik justering er mer effektiv ved at luften strømmer lettere gjennom sylinderen. Ved lave eller middels høye omdreiningstall åpnes innsugningsventilen mindre slik at friksjonen på kamakselen blir mindre.

Kortere reaksjonstid
Når inntaksluften styres ved innsugningssventilene, starter akselerasjonen raskere fordi tykkere luft slippes inn i sylindrene fra akselerasjonen tar til.

Mer kraft
Ved lave omdreiningstall åpnes inntaksventilene et kort øyeblikk. Det hindrer at luft-/drivstoffblandingen ikke sendes tilbake, og sørger for større dreiemoment. Ved høye omdreiningstall slippes det inn mer luft fordi innsugningsventilen løftes høyere og dreiemomentet blir bedre.

Renere utslipp
Innsugningsventilen er optimalt innstilt ved oppstart, når motoren fortsatt er kald. Da stiger eksostemperaturen fort, og katalysatoren aktiveres raskere. CO2-utslippene blir mindre ved lave og middels høye omdreiningstall fordi inntaksventilen åpnes mindre. Inntaket går dermed raskere, og drivstoffet brytes opp i finere partikler.

VVEL-teknologien sørger for best drivstofføkonomi ved lave og middels høye omdreiningstall, derfor er den best egnet til motorer med flere sylindre og større slagvolum, som ofte brukes her. Nissan kunngjorde i sitt grønne program 2010 en plan om utvikling av bensindrevne motorer med CO2-utslipp på nivå med dieselmotorer.

Installeringen skulle begynne internasjonalt innen 2010. I forbindelse med motorer med flere sylindre og stort slagvolum kommer Nissan til å kombinere VVEL-teknologien med direkteinnsprøytingssystemet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: