Klart for Rally Argentina
Henning Solberg og kartleser Cato Menkerud er tilbake der de tok sin første etappeseier i en VM-runde når Rally Argentina starter på torsdag. Etter fire ukers opphold er den norske Ford-duoen igjen klare til start, og Rally Argentina er et løp Team Expert-mannskapet ser frem til. - Det skal bli godt å komme i gang igjen. Fire ukers opphold er bra på mange måter, men jeg må innrømme at jeg er ivrig etter å sitte bak rattet igjen nå, sier Henning Solberg som liker løpet i Sentral Amerika godt. - Det er absolutt et løp jeg liker. Raske fine grusveier. At vi tok den første etappeseieren her i fjor, gjør også at vi har gode minner herfra, sier Henning Solberg. Da han kjørte løpet for første gang i fjor var han med helt i toppen fra start. Allerede etter første dag lå han på en 5. plass. Dessverre ble det stopp bare 1 000 meter fra mål inne på Cordoba stadion som var fullsatt av elleville tilskuere. Det skal ikke gjenta seg i år. - Vi skal kjøre om en plass blant de fem beste. Vi har en bil som er meget konkurransedyktig, og Cato og jeg er også både motiverte og gode nok til topp-plassering. Vi slet med å få den rette følelsen i Portugal, men klarer vi å finne det rette oppsettet på bilen for min kjørestil, skal dette gå veien, mener Henning Solberg. Han ligger på en 6. plass i VM-sammendraget etter de fem første rundene. 3. plassen i Rally Norway er sesongens beste resultat for Solberg, Menkerud og Team Expert så langt. Det er andre gang Solberg og Menkerud deltar i Rally Argentina, som har vært med i VM siden 1980. Rally Argentina har sin base i Carlos Paz som ligger i Cordoba-regionen. Startseremoni og løpets første fartsetappe på torsdag kveld er imidlertid på River Plate fotballstadion i Buenos Aires, ikke mindre enn 700 km fra Carlos Paz. Fredag morgen starter de skikkelige fartsetappene, og løypa er svært lik fjorårets. Det kjøres i tre dalfører i Cordoba-provinsen, men også så høyt som 2 195 meter over havet. Totalt skal det kjøres 22 fartsetapper før løpet avsluttes på Cordoba Stadion søndag ettermiddag lokal tid. Veiene i Argentina er kjent for sine mange hopp og sine vanndammer som skal forseres. Veien er ellers raske og av rimelig god rallykvalitet. Men det er svært varierende fra dag til dag. Rally Argentina er ellers kjent for sine enorme publikumsmasser. Rundt 1,4 millioner mennesker er ventet langs løypa. På de to fotballstadionene det skal kjøres, ventes det rundt 50 000 mennesker.
Raske fakta foran Rally Argentina
* For første gang siden 1991 er det start på Rally Argentina i hovedstaden Buenos Aires. Etter startseremoni og den første Super Spesial-etappen på torsdag kveld, er det ikke mindre enn 700 km transport til Villa Carlos Paz der det er restart fredag morgen. * Start og første etappe kjøres på River Plate Stadion i Buenos Aires. * I tillegg til den første Super Spesial-etappen på torsdag kveld, kjøres også SS9 og SS22 som Super Spesial inne på Cordoba Stadion. Det er en stadion Henning Solberg har dårlige minner fra etter å ha stoppet der på siste etappe i fjor. * Årets løp har sin tredje plassering av basen og serviceplass på like mange år. * Shakedown kjøres på onsdag, og ikke torsdag som er vanlig i VM-rundene. * Citroën jakter sin fjerde strake seier i Rally Argentina. Det var her Carlos Sainz tok sin (foreløpige?) siste WRC-seier da han vant i 2004. Sebastien Loeb og Dani Sordo er Citroëns mannskap som vanlig. * Fords VM-team kommer til Argentina etter en fem dager lang test på Sardinia der man har testet ut 2007-versjonene av Focus WRC som skal debutere i Rally Finland. Marcus Grönholm og Mikko Hirvonen er teamets faste førere. * Belgiske Stephane Prevot er ny i Subaru-teamet. Han tar over som kartleser hos Chris Atkinson etter at Glenn MacNeall ga seg etter Rally Portugal. Prevot og Petter Solbergs kartleser Phil Mills har til sammen hele 234 VM-løp bak seg og er dermed VM-seriens mest rutinerte par. * Stobart M-Sport Ford Rally Team stiller med tre biler i Argentina. Henning Solberg, Jari-Matti Latvala og Matthew Wilson er førere. De to førstnevnte er nominerte til VM for team, mens Wilson er den eneste ikke-nominerte føreren i en WRC-bil i løpet. * Manfred Stohl kjører alene for OMV Kronos Citroën igjen. Gigi Galli har trukket seg fra løpet, så Stohl blir eneste fører med Xsara WRC. * Munchi’s Ford Rally Team er tilbake, og klare for sitt hjemmepublikum. Luis Perez Companc og Juan Pablo Raies kjører teamets biler. * Hver deltaker kan bruke 35 dekk i løpet, inkludert shakedown. Det er fem dekkbytter. Lengste distanse man må kjøre med samme dekk er 79,91 km (SS2-6) * Det er totalt 77 deltagere påmeldt. * Hele løpet er 1.383,14 km langt. * Løpet har 22 fartsetapper på til sammen 346,55 km. * Lengste etappe er 24,45 km, SS20. * Høyeste punkt i løypa er på 2 195 moh. (SS19/21) * Shakedown-etappen på onsdag er 5 km lang, og ligger i Villa Garcia-Cabalango, 16 km vest for serviceplassen i Villa Carlos Paz. * Da Sebastien Loeb vant Rally Argentina i fjor hadde han en gjennomsnittshastighet på 85,42 km/t på fartsetappene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |