[]
[] [firmabil.no] []

SUV-eiere på ville veier


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Mange kjøper firehjulstrekkere for å kunne ta seg fram i terrenget. Men få bileiere vet at forsikringen ikke gjelder utenfor vei, opplyser nyhetsbyrået NewsWire.

– Nordmenn er lite glad i å lese forsikringsvilkår. I samtaler med kunder viser det seg at nesten ingen er klar over at kaskoforsikringen ikke gjelder for kjøring i terrenget, sier Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

Veitrafikkloven definerer ikke klart hva som regnes som vei. Men en vanlig tolkning er at det må være en opparbeidet vei, med aktive inngrep i naturen, for at det skal være lov å kjøre der. Det er også grunn til å spørre i hvilken grad SUV-forhandlerne gjør kunden oppmerksom på disse bruksbegrensningene.

Forsikringsselskapene ser likevel litt rundere på det:

- Du skal kjøre ganske langt ut i myra før vi sier at kaskoforsikringen ikke dekker uhellet. Hvis ikke kranbilen når deg med verken vaier eller skjøtevaier, er du nokså klart utenfor veien. Da setter vi foten ned, sier Undereidet. Det kan også skje hvis bilføreren har vist stor uforsiktighet.

Bilulykker og biluhell i terrenget er det foreløpig bare rundt 30-40 av i løpet av et år. Men når hver femte solgte bil i Norge i fjor var en SUV, kan bildet komme til å endre seg.

– Vi forventer at det kan bli flere terrenguhell. Men vi kommer ikke til å utvide kaskoforsikringen til å gjelde utenfor vei selv om en stadig større del av bilparken takler et røft underlag. Det blir ikke mer lov å kjøre i terrenget av den grunn, sier Undereidet.

Den typiske skaden i terrenget er biler som velter eller kjører seg fast. If har også eksempler på SUV-er som har forsøkt å forsere elver, for så å ende opp med motorhavari og store vannskader.

– Mange vet ikke hvor lavt luftinntaket på bilen egentlig sitter. Dette ser vi også på steder hvor det har vært oversvømmelser. Enkelte tror visst bilen kan brukes som gummibåt, sier Undereidet.

Viking Redningstjeneste har hvert år mellom 10 og 15 oppdrag utenfor allfarvei, bokstavelig talt.

– Det typiske uhellet er at sjåføren har begitt seg ut på en tvilsom traktorvei som etter hvert viste seg å være veldig dårlig, slik at bilen blir sittende fast i en myr. Andre forklarer at de trodde det var vei der uhellet skjedde fordi det gikk bilspor der, sier kjedesjef Svein Setrom i Viking Redningstjeneste. – Andre igjen syns det er veldig moro å kjøre på skaresnø, sier han.

SUV-ene har fått hard medfart i mediene i det siste. I tillegg til å være jevnt over mindre miljøvennlige enn vanlige biler, viser statistikken at de havner oftere i grøfta også.

Undereidet i If understreker likevel at de fortsatt gjerne forsikrer SUV-er: – Den jevne SUV-eier kjører like trygt og ansvarlig som andre bileiere. Det er bare et lite fåtall som kjører som de er på militærøvelse, sier han.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: