Luftig og lettbent
Porsche gir oss et første glimt av sin nye 911 Turbo Cabriolet. I september går den til samlebåndet. Det er kjøreglede som står i fokus for denne modellen, en 2+2 i klassisk Porsche-tradisjon. Ytelser i ypperste sportsbilklasse som kan nytes i luftige omgivelser. Likevel er den relativt økonomisk med hensyn til forbruk takket være en gjennomtenkt design med fremragende aerodynamikk og avansert motorteknologi. 1,29 på mila, loves vi.
Bi-turbo boxer Som hos 911 Turbo Coupé kommer kreftene fra en 3,6-liters 6-sylindret boxermotor med biturbo og variabel turbin geometri (VTG). I utgangspunktet yter motoren 480 hk og har et maks dreiemoment på 620 Nm ved 1950 omdreininger. Med den nyutviklede ”Sport Chrono Turbo Package” som inkluderer en overboost funksjon, øker momentet til 680 Nm for en kortere periode. Med manuell gearkasse kan du akselerere til 100 i løpet av under fire sekunder. Velger du Tiptronic S-kasse går øvelsen unna på 3,8 sekunder. I begge tilfeller er potensiell toppfart 310 km/t. På tross av forsterkninger og ekstra utstyr på sikkerhetsfronten, veier cabrioleten bare 70 kg mer enn en coupéen. Kalesjen pakkes automatisk av eller på i løpet av 20 sekunder når behovet melder seg.
Aerodynamisk Elektroniske hjelpemidler sørger for drift på det eller de hjulene som har best grep, mens den aktive hjulopphengningen tilpasser seg til underlaget. 911 Turbo Cabriolet har en Cw-verdi på 0,31, og sammen med den automatiske hekkspoiler - som åpenbarer seg ved 120 km/t og er 30 mm lenger enn den som sitter på coupéen – er den i følge Porsche eneste standardproduserte bil som genererer negativt løft på bakakselen. Blant standardutstyret på 911 Turbo Cabriolet er også bi-xenon hovedlykter, 19-tommers spesialfelger, aircondition, vindavviser og Porsche Communication Management med navigasjon samt Bose surround-anlegg. Basispris for bilen er € 126.600 eksklusiv alle avgifter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |