Rekordtall fra Toyota igjen
Den 31. mars avsluttet Toyota sitt regnskapsår, med 1240 milliarder kroner i omsetning og et netto overskudd på 85 milliarder. Henholdsvis 14 og nesten 20 prosent over fjoråret. Toyota er vel den eneste av verdens store bilprodusenter der rapporter om resultater møtes med et unisont, langt gjesp fra børsen. Mens andre aksjer kan ramle 3 prosent på nyheten om et dårligere resultat enn forventet, for så å krype opp til gammelt nivå i løpet av dager, for deretter å sprette og hoppe bortetter de neste dagene, er Toyota-kursen stø som fjell. Langsiktig planlegging, fjellstøe mål om 10 prosent driftmarginer, konservativ, men ryddig, utbyttepolitikk – Toyota-aksjer er ikke noe for spekulanter. For å sette overskuddet i perspektiv, hvis vi veier det for blant annet avvikende regnskapsår, er nettoen omtrent 6 ganger GMs. Det er vel i grunnen mer interessant enn om den ene selger 13 biler mer enn den andre. Men alt er ikke bare lyst. For eksempel er det de oversjøiske markedene, særlig Europa, som i stor grad har sørget for økningen i omsetningen. 46 prosent økte Europa. Hjemme i Japan ramlet volumet med 110.000 biler, samtidig som miksen ble mye magrere (allikevel klarte de å bedre marginene) og man regner med fortsatt problemer på hjemmemarkedet, samtidig som USA nok vil bli mye slappere i år. Såpass forsiktige er faktisk Toyota, at de regner med at salget for inneværende år ikke vil øke i noen særlig grad i det hele tatt. 4,4 prosent lyder ikke spennende når fjorårets altså var nesten 14. På den annen side er selv en prosent mye når vi snakker rundt 9 millioner. Målet er å selge 9,34 millioner biler dette regnskapsåret. GM skal selge 9,2. Forskjellen er liten i volum, men enormt på bunnlinjen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |