[]
[] [firmabil.no] []

Miljøseminar hos – Egil Stenshagen!


Tor Ivar Volla - MotorBransjen

Egil Stenshagen er kjent for å være en mann med nese for gode forretninger. Så da han for et par uker siden trommet sammen til et timelangt gratis mini-miljøseminar (som ikke hadde noe med Mini å gjøre) i sitt anlegg på Skøyen, var omkvedet i bransjen at dette var det endelige bevis på at det ligger penger i miljø.

35-40 personer fra Bilimportørenes Landsforening (B.I.L.), bilforhandlere, bensinforhandlerforeningen BBF, Bellona, kundemassen, pressen og en bilvaskemaskinleverandør(!!) hadde møtt fram og ble traktert med naturprodukter som frukt, juice og Farris.

Foredragsholdere var Adm. dir. Dag Roger Rinde i Statoil Energy & Retail og adm. direktør Øystein Herland i Volvo Personbiler Norge AS (han var på det tidspunkt ennå president i B.I.L.

Rinde orienterte om fossil kontra fornybar energi, og pekte på at miljødebatten har tatt fullstendig av siste 4 – 8 mnd ”og det er bare begynnelsen”. Om vinteregenskapene til biodrivstoff sa han bl.a. at ”i Alvdal og Tynset vinterstid vil det være 100% miljøeffektivt – for da må bilen stå!” Men han balanserte dette ved å tilføye på pro-siden at E5 kan utgjøre 80% av etanolforbruket, og at i Litauen er alt Statoil-drivstoff E5 eller B5.

Herland tok naturlig nok opp flere aspekter i miljødebatten. Han uttalte bl.a. at ”Det er lett å engasjere norske politikere i langsiktige målsettinger, i motsetning til saker der man bør ta standpunkt i morgen”. Og han fortsatte med denne: ”Å få folk til å redusere bilkjøring med 25% i et land som ser ut som vårt, tror jeg er temmelig urealistisk”.

Så byttet han ut B.I.L.-hatten med Volvosjef-hatten: ”At SUVer er verstinger er en sannhet med modifikasjoner dersom man får flere personer inn i bilen”. Og: ”Med E85-motorer kan det kanskje fortsatt være in å kjøre SUVer og andre store biler i fremtiden”. Om drivstoff i fremtiden påpekte han at ”Det kommer snart mer energieffektive bensinmotorer som igjen vil styrke bensinmotormarkedet”, og om utslipp het det ”Den største miljøtrusselen er veksten i Kinas bilpark dersom de IKKE tar den nye teknologien fatt”.

Herland avsluttet med følgende resonnement: ”Fotball er egentlig mer CO2-forurensende enn Formel 1, da det finner sted langt flere fotballkamper enn billøp. Derfor er også transportbehovet rundt publikumstilstrømningen til fotball langt større”.

Egil Stenshagen selv avsluttet med å takke for fremmøtet og følgende replikk: ”Vi er spesielt glad for å jobbe med Volvo som tar miljøteknologi på alvor”. BMW og Land Rover nevnte han ikke denne gangen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: