Mini-Opel. Fra Korea?
Opel har presentert bilder av den nye Agila. Attraktivt nytt medlem av det minste segmentet. Klikk HER for alt fra Frankfurt!Sommeren for 7 år siden dukket Opel Agila opp. Det var vanskelig å bli imponert. En Suzuki Wagon R med Opel front. Bilen har vært død her hjemme i lang tid nå. Den nye burde få en meget bedre mottakelse. For her, ser det ut som, har du en A-segmentbil med et mye friskere utseende enn Aygo/C1/107-fetterne. At den er bygget på GMs nye mikro-plattform, kan tyde på meget bedre dynamiske egenskaper enn man får når man overfører japansk til en helt annen fabrikk.
Høstnyhet Den nye Agila skal debutere i Frankfurt, og til den tid regner jeg med at vi har fått svar på en rekke spørsmål. For eksempel hvor mye Korea og hvor mye Rüsselsheim dette er. I teorien har GM overført all utvikling av de minste bilene til sin Daewoo-avdeling i Korea, der de mindre Chevroletene kommer fra. For eksempel var de tre prototypene som ble vist på New York-utstillingen bygget der. Både Beat, Groove og Trax har muligheter til å bli produksjonsbiler med Chevrolet-navn, og det ville være underlig hvis ikke de også er bygget på det samme understellet som den nye Agila. At Agila-designeren heter Belinda Müller betyr ingenting her, en rekke tyskere flyttet til Korea da denne stasjonen fikk konsernets spennende mini-portefølje. Du kan forresten klikke deg inn på www.vote4chevrolet.com for å se hvor like de er (men særlig Beat) denne nye produksjons-Agilaen.
Kompakte mål Agila blir 374 cm lang, hjulene blir 15-tommere og bagasjevolumet kan flekses opp til 1100 liter. Det påstås at den blir en femseter og det er snakk om to nye bensinmotorer, 1 liter og 65 hester eller 1,2 liter og 86 hester, dersom man ikke går diesel med en 1,3 liters common rail maskin på 75 hester. Vegg-til-vegg sikkerhetselektronikk og muligheter for automat på den største bensineren. Tidlig presentasjon betyr kanskje at produksjonsplanene også er ganske avansert, slik at det er et visst håp om at bilen skal sette Opel-stempel på det minste segmentet allerede i år.
3 brødre I Storbritannia skal bilen markedsføres som en Vauxhall mens donoren til forrige generasjon Agila, Suzuki, kaller sin tilsvarende modell Splash. Den skal produseres ved Suzuki-fabrikken i Ungarn i et antall av 60.000 enheter per år. Interessant nok nevner de i sin pressemelding at bilens dieselmotor skal produseres i India på lisens fra GM Powertrain Europe, og at både denne og de to bensinmotorene har CO2-utslipp i området 120 – 140 gram per kilometer. Vi kommer tilbake med mer informasjon nærmere lansering av bilene som altså skjer på høstens Frankfurt-utstilling. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |