[]
[] [firmabil.no] []

Mini tar miljøsteg


Terje Ringen - BilNorge.no



Vi har nettopp blitt presentert for helt nye modeller fra Mini, men fra høsten skjer enda mer. Nå skal utslippene ned, uten at kunder må betale ekstra.

Vi har sett denne teknologien tidligere i BMW-sammenheng – sist i forbindelse med visningen av M3 på årets Genève-utstilling. Men det ser ut som småbilmerket Mini får være ført i familien til å innlemme teknologien i sine produkter.

 

Vinn vinn!

Fra høsten får samtlige 3-dørsutgaver av Mini den nye teknologien som standard – uten at det skal koste noe ekstra. Snarere tvert imot, for lave CO2-utslipp belønnes i flere og flere land med lavere avgifter.

Og når en Mini Cooper D, som i dag slipper ut 118 g/km, reduserer CO2-utslippene til 104 g/km, gjør det utslag på engangsavgiften. Ikke så mye i dette tilfellet, men for de mer tørste modellvariantene blir utslagene vesentlig større. En Cooper S får for eksempel redusert sitt CO2-utslipp fra 164 til 149 g/km.

Og selvsagt kan eieren konstatere at kan kjøre lenger mellom hver tanking. Snittforbruket på dieselmodellen synker nemlig fra 0,44 l/mil til et snitt på 0,39 mens tilsvarende tall for Cooper S synker fra 0,69 til 0,62 liter på mila.

 

Mange bekker små…

Den nye teknologien som Mini-modellene blir først ute med, betegnes av BMW som Brake Energy Regeneration, Auto Start-Stop Function og Switch Point Display. Førstnevnte benytter en Intelligent Alternator Control (IAC) og et absorberende Glass Mat-batteri til å resirkulere energi som tidligere gikk til spille, og sparer dermed drivstoff.

IAC reduserer arbeidsmengden for motoren ved bare å tre i aksjon når batteriet må lades. Ekstra energi som genereres når bilen ruller ned bakker eller bremses, gikk tidligere til spille. Denne kan nå benyttes av IAC-systemet til å lade batteriet.

Auto Start-Stop leveres på biler med manuelt gear, og slår automatisk av motoren når bilen står stille og er satt i fri. For å starte motoren trenger føreren bare å trykke inn clutchen for å kjøre av gårde som med en vanlig bil. Systemet kan deaktiveres via en knapp etter sjåførens forgodtbefinnende.

 

Optimalt gear

Shift Point Display hjelper sjåfører å kjøre i riktig gear for å bruke minst mulig drivstoff. En liten computer analyserer hastighet, veiforhold og bruk av gasspedal, og kalkulerer optimalt gear ut fra disse forutsetninger. Forslaget vises på et display på dashbordet.

Selv uten disse forbedringene er Mini det merket som har redusert forbruket mest i løpet av de siste to årene. CO2-utslippene per bil er i gjennomsnitt redusert med imponerende 14 prosent mens industrigjennomsnittet er 0,3 prosent. Og siden bilenes effekt opprettholdes, reduserer det ikke kjøregleden å slå et slag for miljøet.

 

SE MILJØSTATUS FOR ALLE NYE BILER HER!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: