VW viser ny teknikk
Vi har ved flere anledninger omtalt den som den perfekte gearkasse, men nå står Volkswagen klar med neste generasjon DSG. Fremtiden ser lys ut. Den nye konstruksjonen, med kodenavn DQ200, får syv trinn i stedet for seks. Dessuten bruker den et par tørre clutcher i stedet for oljeclutcher. Disse trenger ikke kjøling, noe som gjør systemet mer effektivt. For første gang kan en DSG-kasse monteres på tvers, og med en lengde på 369 mm og en vekt på 79 kg inkludert svinghjul, hører den hjemme i kategorien kompakt og får plass i alle modeller fra Polo til Passat. I sin nåværende utførelse kan DQ200 håndtere inntil 170 hk og et dreiemoment på 250 Nm, men på sikt kan den trolig takle kraftigere utfordringer. Ved å bruke syv trinn i stedet for seks, kunne ingeniørene senke utvekslingen for 1. gear for å oppnå bedre akselerasjon. I motsatt ende er utvekslingen for 7. gear hevet for å fungere som overdrive og gi lavere forbruk og økt komfort ved høyere hastigheter på motorvei.
Først i Golf Produksjonen av den nye DSG-kassa starter i uke 41, og de første bilene som får den som tilleggsutstyr er Golf med 1,4-liters TSI og 1,9-liters TDI motorer. En ny TSI-motor er også på trappene. Hittil har den kompakte motoren med kompressor og turbo vært tilgjengelig med 170 eller 140 hk i forskjellige modeller, men nå kommer en svakere utgave. Kompressoren er fjernet, og motoren har i stedet en avansert turbo. Resultatet er 122 hk koblet til enten manuell eller DSG gearkasse. Den nye motoren skal benyttes i Golf, Golf Plus, Golf stasjonsvogn, Jetta og Passat. Den vil erstatte dagens 1,6 FSI i disse modellene. Om en ukes tid skal vi prøvekjøre denne og lover å gi deg en oppdatering. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |