[]
[] [firmabil.no] []

Ikke bare Røkke:
Også Bertels folk selger på brygga


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Da KNA i forbindelse med sitt 100 års jubileum for et par uker siden også ville markere 50 års-jubileet for det første veteranbilløpet i Norge, ”Oslofjorden rundt 1957”, stilte Bertel O. Steen som hovedsponsor.

Og ikke bare det: Siden veteranbilløpet startet med en utstilling av de riktig gamle modellene (før 1925) på Rådhusplassen i Oslo, dro BOS ut halve bedriftsmuseet sitt til samme plass – og fikk også med seg en god del andre biler som denne importøren har solgt gjennom tidene.
 
Når enhver velgjører spanderer, får han gjerne litt igjen for det også. I dette tilfellet hele plassen foran den gamle Vestbanestasjonen og fram til Aker Brygge for å vise fram sine nye modeller fra alle sine nåværende agenturer. Og midt i folkehavet så vi kjente fjes som Chrysler-Jeep-Dodges Henning Larsen og Kia-sjefen Dag Asbjørnsen, som begge presterte enda travlere gestikuleringer enn vanlig.

Nærmest Aker Brygge sto, neppe tilfeldig, Mercedes-Benz-paraden fra A-Klasse til SLR McLaren, og vi kunne konstatere at MotorBransjens spådommer om at nå kommer hvite lakk-nyanser på de edlere merkene, allerede stemmer hva Mercedes-Benz angår.

På motsatt side av stjernebilene sto de amerikanske musklene oppstilt – fra den mest brutale Viper til den mest maffige 300C importøren kan by på. Nærmest Rådhusplassen sto de mer folkelige merkene, men selv om de kanskje ikke ble kikket fullt så mye på, gikk praten med folk like livlig her.  

Arnold Nybo, som hadde ansvaret for Peugeot-delen av utstillingen, opplyser at publikumsresponsen var svært positiv:

- Det var så og si stappfullt med folk hele dagen, og allerede før bilene var satt ordentlig på plass var det massevis av folk som ville snakke bil. Fra Peugeot var man 6 personer til å bemanne 8 bilmodeller. Det var nesten for lite. Man snakket med folk hele tiden, og pågangen var helt utrolig bra. Fra Peugeots side er man sikre på at man solgte minst 5 nye biler i løpet av dagen - det til tross for at det egentlig ikke var en salgsrettet utstilling. Men noen mennesker ville rett og slett bestemme seg der og da.

Også Kia- og Daihatsu-avdelingen hadde en morsommere utstilling enn det vi kan huske å ha sett:

- Dette var jo markedslanseringen av Daihatsu Copen i Norge. Interessen for denne bilen var veldig høy, veldig mange var interessert i å bli fulgt opp med tanke på fremtidig testkjøring - utover dette var det naturligvis cee'd med syv års garanti som vakte størst interesse, opplyser Presse- og informasjonssjef Carl Fredrik Bø i Kia Bil Norge AS.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: