Lassa – ”tyrkisk Bridgestone” i Norge
Etter at det relativt beskjedne firmaet Importex på Bjørkelangen fikk norgesagenturet for det tyrkiske dekkmerket Lassa i mars i fjor, har innehaverne Jan Erik Bråthen (bildet) og Hans Erik Skullerud brettet opp armene for å iverksette en større satsning til høsten. - Vi kom litt skjevt ut i fjor, for vi fikk det første partiet sommerdekk i mai da våromleggingsrushet var over. Og til høsten i fjor fikk vi bare piggfrie vinterdekk, og vi holder til i et område der pigg-andelen er relativt høy, sier Bråthen. Som for øvrig ikke er noen novise innen bilfaget: Han har fagbrev mekanisk for lette kjøretøy, har vært innom dieselelektro og også vært ettermarkedssjef hos Toyota Mysen. Nå er han både deleier og daglig leder i Importex. Firmaet tok for noen år tilbake inn ”litt av hvert”, men eierne la i slutten av 2004 om hele opplegget med fokusering på bil og båt og det var i kjølvannet av dette de tok agenturet for Lassa, som eies av Bridgestone og benytter mye av den samme teknologien – men til helt andre priser. At dette ikke er noen søpledekk kan dokumenteres ved at en rekke bilfabrikker tillater at deres logoer benyttes i Lassas markedsføring. Bråthen har sett for seg de frie verkstedkjedene som potensielt store salgskanaler for Lassa, men i fjor ble det mest direktesalg. I vår begynte det å løsne, Romnes i Oslo er inne og det samme er enkelte bilvarehus. Taximarkedet har også begynt å interessere seg for Lassa. Nå lagerfører Importex 3000 Lassa-dekk og bredden er meget god – de skaffer bl.a. dekk til Forsvarets gamle Volvo-”valper”. I år vil firmaet omsette 8000 dekk, hvorav 2/3 er sommerdekk og resten blir piggfrie vinterdekk til høsten. Bråthen gleder seg til 2008 da Lassa også får piggdekk på programmet. --Piggdekk er ettertraktet på bondelandet, sier han. Et nytt, stort lager er nå under oppføring i ei åsbygd rett utenfor Bjørkelangen. Det skal ikke bare romme hele dekklageret, men også de andre bilrelaterte artiklene som Importex tilbyr: Motordeler, særlig topplokk, hele overhalte motorer, shortmotorer samt Batoyle oljer og smøremidler. For bilverksteder, særlig de små, er det viktigste benet å stå på. Men får Lassa-dekkene sving på seg, vil Importex få et ben til som er like viktig. Og da bør alle forutsetninger være til stede for å kunne gå støtt videre. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |