[]
[] [firmabil.no] []

Lavere bilavgifter


Per Morten Merg



10 prosent lavere engangsavgift på biler! Det kan bli realiteten om særavgiftsutvalgets forslag som er fremlagt i dag blir vedtatt.

Utvalget som har vurdert norske særavgifter forslår at nivået på engangsavgiften reduseres med 10 prosent. I tillegg går de inn for at det innføres en miljødifferensiert årsavgift som tar hensyn til både NOX- og partikkelutslipp. Utvalget forslår også fjerning av omregistreringsavgiften - men vil øke avgiften på autodiesel.

Særavgiftsutvalget, som i dag har lagt fram sin innstilling, har blant annet vurdert bilavgifter. Utvalget ønsker en overgang fra kjøps- til bruksavhengige avgifter.

 

I innstillingen til Finansdepartementet forslår utvalget bl.a.:

- Utslipp av NOX og partikler bør inngå i grunnlaget for en miljødifferensiert årsavgift.

- Et veiprisingssystem som differensierer på hvor og når bilen brukes.

- Alternative drivstoff skal betale den samme drivstoffavgiften som bensin og autodiesel, og utvalget mener at støtte til etablering av infrastruktur for nye drivstoff er best egnet til å fremme bruk av slike drivstoff.

- Utvalget mener at autodieselavgiften er for lav - for alle kjøretøyer. De foreslår å øke avgiften på autodiesel til 10 prosent over nivået for bensin, for å kompensere for den økte energimengden. Dette beregnes å gi staten ekstra inntekter på 2,9 milliarder kroner.

- Utvalget fastslår at engangsavgiften er for høy. De progressive satsene i engangsavgiften beholdes, men settes ned med 10 prosent. Dette anslås å gi staten et provenytap på 1,4 milliarder kroner.

- Omregistreringsavgiften bør fjernes, og omsetning av brukte kjøretøy bør omfattes av merverdiavgiftssystemet ved at det innføres mva. på avansen ved salg av brukte biler fra forhandlere. Dette beregnes å gi et provenytap på ca 500 millioner kroner.

- Utvalget ønsker å utrede om vektårsavgiften for tyngre kjøretøy kan erstatte et system for veiprising.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: