[]
[] [firmabil.no] []

Hyundai på hugget


Terje Ringen - BilNorge.no



LANSERING: Noen måneder etter Kia Cee’d, følger Hyundai opp med sin nye Golf-utfordrer. Verken navn eller bakstuss er overlatt til tilfeldighetene.

Det er det største segmentet i Europa som Hyndai nå skal sloss i, og med sin i30 tar de utfordringen på alvor. Her ønsker de biler som Golf, Auris, 307 og en rekke andre modeller fra fjern og nær, velkommen til dyst. Og vår erfaring med tvillingmodellen, Kia Cee’d, antyder at de har liten grunn til skjemmes.

 

Kjente gener

At bakstussen, med røde og hvite lykter som smyger seg oppover D-stolpen, skaper assosiasjoner til BMWs 1-serie, er neppe tilfeldig. I alle fall ikke uønsket. Nye modellbetegnelser tas i bruk, denne skal hete i30 (ikke ulikt 130 – toppmodellen i 1-serien.)

Fronten er mer anonym, og kan minne om en Astra eller Corolla. Og mye av det du ikke ser, er skapt etter grundig analyse av konkurrentene. Ved å skru fra hverandre og studere disse i dybden, har man kommet frem til et godt kompromiss for kost/kvalitet.

Og bilen kjører som du forventer at en bil i Golf-klassen skal gjøre. Den er også godt støydempet. i30 byr på et kompromiss mellom sport og komfort – sistnevnte er i følge Hyundai noe mer vektlagt på deres modell enn på Cee’d. Det samme gjelder styringen. Motorene er de samme for begge modellene – attraktive varianter for både diesel og bensin.

 

Godt sammenskrudd

Interiøret er praktisk med nyttige detaljer og rom, og det hele er svært godt sammenskrudd. Her finner du bl.a. kontakter så du enkelt plugger din MP3 eller iPod til bilens lydanlegg.

Hyundai tilbyr både bensin- og dieselmotorer med inntil 2 liters slagvolum.

Men de kraftigste motorene droppes av den norske importøren som har størst tro på dieselmodellen 1,6D - 90 hk Comfort til kr 216.950 mens han tror 1,4 - 105 hk Comfort til kr 206.950 blir mest populær blant bensinvariantene.

Vi kjørte både bensin- og dieselmodeller på 1,6 liter / 115 hk. Begge har kurante motorer for klassen, men dieselvarianten er den som kommer nærmest betegnelsen ”sportslig”.

 

Litt rimeligere

Hyundai påstår de har lagt sine priser litt under Kia (mens tilfellet normalt er omvendt mellom de to merkene). På den annen side opererer Hyundai med en standard garantitid på 3 år mens Kia tilbyr 5 år på bilen og 7 år på drivlinjen. Det kan bli momenter på vektskåla til de som skal skaffe seg en bil i denne klassen.

De første årene vil i30 komme fra Korea, også stasjonsvogna som er på plass våren 2008. I løpet av inneværende år er målet å selge 700 biler i Norge, og PR-sjef Stian Thrane tror de fleste norske kunder går for en modell med dieselmotor.

Du kan lese mer om Hyundai i30 i en senere utgave av BIL. I mellomtiden gir vi prisene slik at du kan sammenligne med Kia Cee’d og de mange andre konkurrentene på markedet.

Priser og data for Kia Cee’d finner du HER.

 

Motor

Utstyr

Gear

Pris

Kommentar*

Bensin:

 

 

 

 

1,4 – 105 hk

Classic

Man

Kr 194.950

 

1,4 – 105 hk

Comfort

Man

Kr 206.950

Volummodell

1,6 – 115 hk

Comfort

Man

Kr 218.950

 

1,6 – 115 hk

Premium

Man

Kr 234.950

Mye utstyr

1,6 – 115 hk

Comfort

Aut

Kr 239.950

Rimelig automat

1,6 – 115 hk

Premium

Aut

Kr 255.950

 

 

 

 

 

 

Diesel:

 

 

 

 

1,6D – 90 hk

Classic

Man

Kr 204.950

 

1,6D – 90 hk

Comfort

Man

Kr 216.950

Volummodell

1,6D – 115 hk

Premium

Man

Kr 247.950

Firmabil

1,6D – 115 hk

Comfort

Aut

Kr 246.950

Firmabil

1,6D – 115 hk

Premium

Aut

Kr 262.950

 

1,6D – 115 hk

Premium Sport

Aut

Kr 274.950

 

 

* Importørens kommentarer

Diesel med automat er først klar et stykke utpå høsten mens øvrige varianter lanseres i september


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: