BMW-diesel i 6-serien
Diesel blir stadig mer akseptert. Nå også av 6-serie kunder. Det er ikke så lenge siden jeg hørte en Lamborghini på parkeringsplassen i San’Agata Bolognese som helt klart var en selvtender. Og det virker ganske opplagt at Audi vil legge en diesel i sin R8. Men mens vi venter på disse, fyller BMW et gap ved å utstyre sin nye, faceliftede 6-Serie med diesel. Den nye generasjonen (skjønt ny generasjon er kanskje å ta i, selv om retusjene vil bli merkbare) skal være på markedet i Europa i begynnelsen av oktober og i USA en uke etter Euro-presentasjonen. Dieselen kommer både i den lukkede og den åpne, og modellbetegnelsen blir 635d, hvilket betyr at det er 3-literen som skal benyttes. Den som i 5-serien yter nesten 300 heter. Med andre ord: ytelser godt på bortsiden av 630i. Sannsynligvis har BMW innen den tiden også rukket å bygge inn sin ”Efficient Dynamics” (Stop/start, regenerativ bremsing, aktiv aerodynamikk blant mye annet) også i de større modellene, slik at vi kan regne med enda lavere forbruk og de dertil hørende CO2-verdiene. For å sørge for at det forfinede motorstyresystemet blir utsatt for færrest mulig overraskelser, skal diesel-utgaven få en nyutviklet sekstrinns automat som standard. 630 og 650 skal fremdeles ha 6 trinn du kan velge mellom selv som standard. Når BMW sier lansering 6. oktober, kan vi nok som vanlig regne med at dette gjelder alle europeiske markeder. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |