[]
[] [firmabil.no] []

VisVeg for turister





VisVeg, Vegvesenets populære ruteplanlegger, har en egen tjeneste for deg når du er bilturist.

Vegvesenet kunne måle 750.000 treff pr. dag på sin ruteplanlegger VisVeg i mai. Og nå i feriesesongen regner de med å komme opp i en million.

Det hele er basert på El-veg, også et Vegvesensystem, som er et skikkelig register med informasjoner om alle landets offisielle adresser og stedsnavn og alle landets veier som er mer enn 50 meter lange.

Det er mange andre ruteplanleggere på nett som også benytter seg av dette systemet, men etter åtte års utvikling er det liten tvil om at VisVeg er det beste – eller i hvert fall det mest brukte.

 

Mye nyttig

Sikkert ikke minst fordi den i tillegg til å kunne linke deg opp på fergetider og bomstasjoner og sykkelforbud i tunneler og alt mulig annet nyttig og unyttig, også kan gi deg spesielle kjøreråd dersom du forteller at du ønsker å oppføre deg som turist, og ikke absolutt skal ha raskeste veg mellom to punkter.

Disse forslagene er basert på våre ”nasjonale turistveier”.  Ønsker du å kjøre som turist fra Oslo til Gardermoen, blir ikke forslaget særlig annerledes enn ”raskeste vei” eller ”korteste vei” – det er dårlig med nasjonale turistveier på den strekningen.

 

Den lange veien

Dessuten kan du legge inn mellomstasjoner selv – be gjerne om ”via Lofoten” når du skal til Tromsø. Tjenesten antyder også hvor lang tid du kommer til å bruke, men der hjelper det å bruke hodet litt. Her regnes bare tiden ut på basis av lengde og fartsgrenser.

Jeg tror nok du bruker kortere tid på Oslo-Trondheim vis Østerdalen på natta, enn du bruker på en tilsvarende lang strekning innenriks til Stavanger – for å si det sånn.

Jeg skal ikke påstå at VisVeg er et nødvendig supplement til ombord-navigasjon, men det er nok fremdeles noen informasjoner du kan få her som ikke finnes i den lille svarte boksen i bilen. Dessuten kan du lese om veistrekningene på nettet, det kan du ikke på boksen.

Vegvesenet lover at de ikke hviler på laurbærene – tjenesten er i stadig utvikling.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: