[]
[] [firmabil.no] []

1-serie i ny form


Terje Ringen - BilNorge.no



Det er ingen overraskelse for BilNorges faste lesere at BMW 1-serie skal innta nye former. Nå er coupéen offisiell.

Vi har sett spion- og datamanipulerte bilder av flere 1-serie varianter – deriblant en 3-dørs coupé som nå er offisiell. Bilen skal appellere til dem som synes 3-serie coupé er blitt for stor og luksuriøs, og dem tror BMW det fins mange nok av.

Sammenlignet med 5-dørsutgaven er 1-serie Coupé vokst med 133 mm i lengderetningen til 4,360 meter. Dette gir et bagasjerom på 370 liter (+ 20 l), og modellen har 60:40 baksetedeling som standard.

 

Twin Turbo

Tre motorer står på programmet når bilen lanseres til høsten. For første gang finner 3-literen med twin turbo veien til 1-serien, og 135i blir en bombe med 306 hk og et maks dreiemoment på 400 Nm i hele området mellom 1.300 og 5.000 omdreininger.

Slikt gir resultater – aksen fra 0 til 100 kan foretas på 5,3 sekunder og potensiell toppfart er elektronisk sperret ved 250 km/t. Elementer fra EfficientDynamics sørger likevel for å holde snittforbruket på 0,92 liter på mila.

 

Dieselkraft

Som alternativ til 135i tilbys to dieselvarianter. Kraftigst av disse er 123d som i følge BMW er ”verdens kraftigste serieproduserte 4-sylindrede dieselmotor på markedet”. 204 hk og 400 Nm sørger for at 100 km/t passeres i løpet av 7,0 sekunder. Potensiell toppfart er 238 km/t – ikke akkurat standard for dieselmotorer.

Et snittforbruk på 0,52 og CO2-utslipp på 138 g/km oppnås ved å integrere flere elementer fra BMWs EfficientDynamics-program som start/stopp, Break Energy Regeneration, tredje generasjon common-rail innsprøyting, diesel partikkelfilter, aktiv aerodynamikk, elektrisk servostyring og dekk med lav rullemotstand.

 

Gjerrig

Inngangsmodellen til 1-serie Coupé blir 120d. Den har de samme EfficientDynamics-elementer som 123d og byr på 177 hk og 350 Nm. Null til hundre kan gjøres unna på 7,6 sekunder, og med et forbruk på 0,48 l/mil er den nesten i avgiftsklassen for laveste utslipp (under 120 g/km) med CO2-verdier på 128 g/km.

Som alle andre BMWer har 1-serie Coupé 50/50 vektfordeling, frontmontert motor og bakhjulsdrift. DSC (Dynamic Stability Control) er standard på 120d mens 123d og 135i har den mer avanserte DSC+ som byr på tilleggsfunksjoner som Soft Stop, Hill Start assist, Break Drying, Break pre-tensioning og Break fade compensastion.

1-serie Coupé skal produseres ved BMW-anlegget i Leipzig. Vi loves priser og flere detaljer nærmere høstens lansering.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: