Reinspikka kjøreglede
NETTKJØRT: En våt sommer er tilbakelagt i Sør-Norge, men det dempet likevel ikke lysten til å kjøre åpent. Vi valgte ut potent redskap til å krysse landet i. Du har kanskje sveipet innom vår minitest av fem rimelige cabrioleter, men sommerens høydepunkt på bilfronten – i alle fall den åpne – var Nissan 350Z Roadster. Vi kjørte den lukkede utgaven i test mot Audi TT sist vinter (Bil nr. 1-2007) og visste dermed relativt godt hva vi gikk til. Selv om værgudene gjorde sitt for å legge en demper på turen, var det uproblematisk å holde humøret oppe mens vi forserte Norge på tvers gjennom Telemark, Agder og Rogaland. Lavt tyngdepunkt, stor sporvidde og et hjul i hvert hjørne er en grei oppskrift i så måte.
Godlåt Noe vi etterlyste da vi kjørte coupéen var mer godlåt fra motoren. Den delen er på plass i roadsteren – enten du kjører åpent eller sitter lunt under stofftaket. Den tettstegede manuelle gearkassa er en nytelse, og selv om du må opp i 6.800 omdreininger for å hente frem maks effekt på 313 hk, er majoriteten av dreiemomentet til stede fra rundt 2000 og hele veien opp til 6000 omdreininger. Det gjør bilen akselerasjonsvillig og sprek. 350Z Roadster er godt sammenskrudd og har et vridningsstabilt karosseri. Den lar seg mer enn gjerne provosere til en overstyring men er så stiv og har en så direkte styring at en erfaren sjåfør alltid er herre over situasjonen.
Sporty Setene gir god støtte og kan justeres trinnløst med en kombinasjon av elektriske og mekaniske innstillinger. Fra førersetet har du god kontroll over sportslige instrumenter (slik japanerne liker dem), men litt skuffende er det at rattet ikke kan justeres i lengderetningen – kun i høyden. Vi skal ikke tillegge bilen alt for mange praktiske egenskaper - en 350Z er en bil som skal nytes. Men for enkelte kan det være et moment at bagasjerommet tar 130 liter enten du kjører åpent eller lukket. Trodde du Nissan bare lagde fornuftige (les: kjedelige) biler, vil du garantert endre oppfatning etter en 350Z-tur – enten du velger roadster eller coupé.
FAKTA Nissan 350Z Roadster
PRIS: kr 951.200
MOTOR:
6-sylindret V-motor. 3498 ccm. 230 kW (313 hk) v/6800 o/min. 358 Nm v/4800 o/min
MÅL OG VEKT: LxBxH: 431,5 x 181,5 x 133 cm Akselavstand: 265 cm Egenvekt m/fører: 1638 kg Tillatt totalvekt: 1820 kg Dekk (F/B): 225/45 R18 / 245/45 R18 Bagasjerom: 130 liter (VDA) Tankvolum: 80 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 6,1 sek Toppfart: 250 km/t Forbruk blandet kjøring: 1,20 l/mil CO2-utslipp: 288 g/km Artikkel fra www.firmabil.no URL: |