[]
[] [firmabil.no] []

Nå kommer Marokko


Jon Winding-Sørensen



Det går mot en stor bilfabrikk, Renault og Nissan sammen, i Marokko. Logan blir en av modellene.

Carlos Ghosn, Renault-sjefen, har sans for stil. Nylig fløy han til Tanger og inne i et stort beduinertelt, med utsikt mot Middelhavet, undertegnet han en intensjonsavtale med Marokkos statsminister, Driss Jetto. Avtalen gjelder en plan om å investere 1 milliard euro i en ny bilfabrikk der.

Dette vil i så fall bli den største og mest moderne bilfabrikken i Afrika. Produktene derfra skal være lavkostbiler som skal skipes til store deler av verden. 

Dersom alt går som det skal vil fabrikken være klar i midten av 2010, med en startkapasitet på 200.000 biler/år, men ganske snart skal det jekkes opp til 400.000. 

Produktene vil nok bli dagens, og fremtidens, utgaver av Dacia Logan (som nå bygges i Romania, Russland, Colombia, Iran, India og Brasil forruten noen som allerede blir satt sammen i Marokko) og en ny lavprisvarebil som Nissan for tiden utvikler.

 

Nyoppdaget

Det er bare tre måneder siden Renault tok en titt på Marokko. De fant et sted de likte, og ba om å få sprenge bort noen fjellknatter. Der fikk de nei, men de ble tilbudt et annet område, 25 km fra kysten. Men til gjengjeld skulle Marokko bygge en jernbane fra kysten og dit.

Fremdeles er det diskusjoner om hvordan jernbanen skal opereres, og hvor høy frakten der skal bli. Det er slike detaljer som står igjen, før intensjonsavtalen kan bli en operativ kontrakt.

 

Lavkost

Marokko er et eksempel på hvordan Ghosn tenker, når han er inne i sin billig-bil modus.  Lave lønninger, god offentlig støtte og oppegående infrastruktur sammen med et gryende marked er selvfølgelig elementer som er viktige å ta med seg når slike initiativer tas.

Regn for øvrig med at det blir solgt 400.000 Logan i år og at Logan-operasjonen gir 6 prosent driftmargin i 2009. Da er den plutselig ikke noen morsomhet lenger.

(Du kan forresten lese Norges første prøvekjøring av en Logan i den utgaven av BIL som er i butikkene nå.)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: