[]
[] [firmabil.no] []

BMW 1-serie coupé


Jon Winding-Sørensen



Det har lenge vært kjent at BMW arbeider med en coupé-utgave av 1-serien. Den kommer til Norge ved juletider. I november kan du møte den i Lillestrøm.

SE ALLE BILDENE HER!

Det er for få sportslige coupéer i de mindre klassene. Heldigvis gjør BMW noe med det, og bygger en to dørs 2+2 seter på sin velkjørende 1-serie plattform. Nærmere de gamle 02-modellene vil vi nok aldri mer komme.

Bilen har tydelig preg av 3-serie Coupéen, men er en bil som står helt på egne ben. De fleste vil antakelig være enig i at den er ganske pen også. Fra femdørs-utgaven som var kuriøs, til tredørs som plutselig ble svært så akseptabel, til denne (som sikkert også vil bli å finne i åpen form med tiden) er det en lang vei. Men bilen viser igjen hvor langt fremme BMW-designerne var da de innførte sin Flame Surfacing – den radikale blandingen av konkav og konveks i overflatene.

 

Kjøreglede

Selvfølgelig er alle BMWs dynamiske særpreg beholdt og selv om vekten er litt høyere enn på firedørs burde dette fremdeles være forholdsvis små biler som byr på forholdsvis lave utslipp, men som samtidig gir forholdsvis vanvittig stor grad av kjøreglede. 

Faktisk burde den bli enda mer utpreget enn i den vanlige 1-serien, et nytt elektronisk styr differensial er for eksempel med på å øke traksjonen. Og den er ikke akkurat dårlig i utgangspunktet. I forhold til hatch-backen har det skjedd flere inngrep i chassis-avdelingen.

Det betyr ikke at man må kjøpe den som 135i Coupé, der du finner den nye 3-liters twin turbo høyttrykksinnsprøytede sekseren med 306 hester. Det er denne modellen som skal åpne veien for 1-serien inn i USA, forresten.

Man kan nemlig nøye seg med den flunkende nye 2-liters twin turbo dieselen, 123d Coupé heter den, og der er også de nye finessene bygget inn. Der har du 204 hk ved forholdsvis lystige (til diesel å være) 4400 omdreininger. Du har imidlertid også 400 Nm som max dreiemoment ved ca. 2000 omdreininger. Og det er den samme verdien som 3-liters bensinmotoren byr på.

Du merker jo litt forskjell på akselerasjonen, 5,3 sekunder til 100 for bensinutgaven, 7 sekunder for dieselen – dersom slikt er viktig. Toppfarten for 135-modellen er 250 og for dieselen er den 12 km/t lavere. Det er kanskje også viktig for noen.

For andre er det av større betydning at utslippene for 123d er på 138 g CO2 pr km, mens bensinavdelingen slipper ut 220 g/km.

 

Økt effektivitet

Sett med norske avgiftsøyne er det rart at BMW gidder. Hver gang de lager nye motorer nå finner vi spesifikasjoner som forteller om lavere utslipp, selv om hk-tallet har gått opp. Det heter økt effektivitet, og er noe alle bør arbeide for.

Alle gjør det jo også, bortsett fra det norske avgiftssystemet. Der er de tre avgiftskomponentene vektet slik at flere hestekrefter blir straffet mer enn du blir belønnet for lavere CO2-utslipp.  I følge en nesten samlet norsk bilbransje er dette et glimrende avgiftssystem, som fungerer slik at moderne, ”teknologinøytralt” avgiftssystem skal virke.

Vi bør kanskje føye til at det finnes en tredje motor også, foreløpig. Den kjente 177 hesters common rail dieselen. Med den heter modellen 120d Coupé. Med tiden vil det sikkert komme flere av de kjente motorene i denne nye modellen.

 

Et snev av hybrid

Ellers er Coupéen også utstyrt med BMWs dynamiske miljø-ingredienser, som i prinsippet heter Hybrid Light, uten komplikasjonene, men med minst 60 prosent av fordelene. 

Les mer om EfficientDynamics!

De av dere som ikke kommer til Frankfurt vil kunne møte den nye modellen på bilutstillingen på Lillestrøm, og da vil den nok også umiddelbart etterpå være i salg.

Du kan være ganske sikker på at bilen vil passe i garasjen din, men for ordens skyld: den måler 4360 x 1934 x 1423. Akselavstanden er fremdeles 2660 og sporvidde foran og bak er 1474 og 1507.

135i bruker 21540 R18 85Y RSC foran og 245/35 R18 88Y RSC bak. Dieselene nøyer seg med 205/50 på 17 tommere i alle fire hjørner.

SE ALLE BILDENE HER!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: